Řídká jako balsové dřevo: Planeta KELT-12b je nafouklý horký jupiter

06.09.2016 - Stanislav Mihulka

Žhavý plynný obr KELT-12b má hustotu pouhých 0,2 gramu na centimetr krychlový. Mít dost velkou nádrž, krásně by plaval

Mezinárodní tým astronomů detekoval velice nafouklého plynného obra, který obíhá kolem 2 miliardy let staré hvězdy KELT-12, téměř dvaapůlkrát větší a více než 1,5 krát hmotnější než Slunce. Jde o jednoho z nejřidších a nejvíce nafouklých horkých jupiterů, které dnes známe.

Daniel Stevens z Ohijské státní univerzity a jeho kolegové zachytili planetu KELT-12b v datech robotického teleskopu KELT-North, který je umístěn na Winer Observatory v Arizoně. Teleskop je součástí projektu KELT (Kilodegree Extremely Little Telescope), jehož hlavním cílem je hledat tranzitní metodou exoplanety u jasných hvězd.

Planeta, která by plavala

Nově objevený svět je plynný obr, který oběhne hvězdu za 5 dní. Je tedy velmi blízko hvězdě a musí být žhavější než samotné peklo. KELT-12b je o něco málo lehčí než náš Jupiter, zároveň je ale podstatně větší – jeho poloměr činí asi 1,8 Jupiteru.

Výpočty lze odvodit, že KELT-12b je extrémně řídký horký jupiter. Jeho hustota je asi 0,2 gramu na centimetr krychlový, což odpovídá například balsovému dřevu, zřejmě nejlehčímu dřevu na světě. Tato planeta by zcela bez problémů plavala, mít dost vody.

TIP: Lovec exoplanet HARPS poprvé spatřil „horký Jupiter“ ve viditelném světle

Objevitelé KELT-12b nezastírají, že nemají tušení, jak podobné planety vznikají. Jak je vidět, v planetárních vědách je ještě dost záhad k vyřešení.

Phys.org