Robot s citlivou elektronickou kůží disponuje hmatem a umí i obejmout

Humanoidní robot H-1 má celé tělo pokryté umělou kůží vybavenou celou řadou smyslů

12.10.2019 - Stanislav Mihulka

Pokud mají humanoidní roboti fungovat podobně jako lidé, určitě potřebují funkční kůži. Tým německých odborníků a inženýrů stvořil důmyslnou elektronickou kůži pro roboty, která je tvořena navzájem propojenými šestiúhelníky. Tato elektronická kůže přitom dává robotům smysl hmatu.

Na humanoidního robota H-1, který svou velikosti zhruba odpovídá člověku, jeho tvůrci spotřebovali 1 260 šestiúhelníků této modulární umělé kůže. Je to prý první robot, jehož celé tělo je kompletně pokryto takovou umělou kůží s hmatovým smyslem. Pokrývá dokonce i chodila u jeho nohou. Takový robot dokáže bez problémů obejmout člověka, aniž by mu ublížil.

TIP: Magnetická a ohebná umělá kůže umožní vývoj nové nositelné elektroniky

Každá ze šestibokých „buněk“ umělé kůže pro roboty dokáže měřit přiblížení k nějakému objektu, tlak, teplotu a zrychlení při pohybu. Největším problémem pro vědce bylo, aby zajistili dostatečný výpočetní výkon pro zpracování dat od tak velkého počtu „buněk“ umělé kůže. Použili proto podobný trik, jaký používá i lidské tělo. Namísto, aby řídicí systém robota neustále sledoval veškerá data všech buněk robotické kůže, tak se soustředí na nové vjemy a změny, k nimž právě došlo.