Rolls-Royce: Šlechtic na silnicích

03.05.2017 - Kateřina Helán Vašků

David Beckham, John Lennon, Muhammad Ali, Lady Gaga i královna Alžběta II. mají jedno společné: Vlastní či vlastnili legendární vůz značky Rolls-Royce, jenž představuje synonymum elitního životního stylu. Kde a jak vznikají jedny z nejluxusnějších automobilů dneška?

Luxus na míru -<p>Můžete si nechat na míru zhotovit třeba vůz, který bude celkově ladit s vaším tryskáčem…</p>
Luxus na míru -

Můžete si nechat na míru zhotovit třeba vůz, který bude celkově ladit s vaším tryskáčem…


Reklama

Představte si, že máte v garáži už čtyři auta – nebo rovnou pět. Přesně s takovou průměrnou „výbavou“ totiž přicházejí zákazníci do automobilky Rolls-Royce. Pokud kupujete vůz zmíněné značky, většinou vás již nemotivuje pouhá potřeba dostat se v něm z bodu A do bodu B. U Rolls-Royce se obchoduje s emocemi, sny i nejasným pocitem štěstí. A také s pocitem jedinečnosti a výjimečnosti, který ve vás výrobce při zhotovení vašeho nového automobilu maximálně podpoří. „Naším cílem není produkovat co nejvíc vozů Rolls-Royce, ale vyrábět individuálně přizpůsobená auta v programu zakázkové výroby,“ vysvětluje PR manažer Frank Tiemann.

Legendární dvě erka 

„Porodní sál“ jedněch z nejluxusnějších vozů současnosti se nachází v Goodwoodu na jihu Anglie. Hned při příchodu do výrobní haly obvykle návštěvníky ohromí ticho – podobné, jaké se rozhostí, když se poprvé usadíte do vozidla s pověstnými „dvěma erky“ ve znaku a zavřete za sebou dveře. Hlavní roli v tamní výrobě totiž nehrají roboti, nýbrž lidské ruce. Jedině v lakovně se ke slovu dostávají i umělí pomocníci; ani tam však nezvládnou všechno, protože na některá místa se musí lak nanášet ručně – a to třeba i v 28 vrstvách, podle přání zákazníka. 

Na výrobě automobilů se podílejí špičkoví řemeslníci z celého světa, kteří mají k dispozici pečlivě vybrané materiály. Například kůže pochází jen z býků chovaných v určité nadmořské výšce a dováží se ze švýcarských Alp, z Rakouska a jižního Německa.

Unikát na přání

O speciálním přístupu k výrobě svědčí i charakteristická linka na boku vozu. Kreslí se ručně a obvykle za ni zodpovídá Mark Court: Jeho jedinou prací je namalovat superrovnou čáru. Na šestimetrovém boku auta ji vytváří tři hodiny, v továrně si ho však hýčkají, protože nikdo jiný tak dokonale přesnou linii nakreslit neumí. 

TIP: Vyberte svého favorita: 20 nejhezčích emblémů klasických automobilů

Průměrnému vozu věnují v Goodwoodu kolem 400 hodin, ale kvůli speciálním požadavkům zákazníků roste uvedené číslo snadno i do tisíců. Téměř každý Rolls-Royce se dnes šije na míru, což zahrnuje stovky vzorů, barev, unikátní dřevo, laky, hodiny i navigaci. Jeden z klientů si například přál zjistit přesnou polohu hvězd v den narození jeho dcery a zachytit ji pomocí diamantů nad hlavou řidiče. A pokud by vám to přišlo málo, můžete si nechat na míru zhotovit třeba vůz, který bude celkově ladit s vaším tryskáčem…

Fatální chyba právníků 

Luxusní značka se navzdory cenám (nejlevnější model vyjde v přepočtu asi na 7,6 milionu korun) prodává velmi dobře. Minulý rok byl druhým komerčně nejúspěšnějším za 113 let historie firmy – a to se prodalo pouze 4 011 vozů. 

„Dvě erka“ na tom ovšem nebyla vždy tak dobře. Na konci 90. let se automobilka dokonce dostala do prodeje, načež ji koupil Volkswagen, který přeplatil BMW. Jenže právě druhá zmíněná společnost dnes značku „Rolls-Royce“ vlastní: Volkswagen totiž sice koupil továrnu, práva na výrobu aut i na slavnou sošku Spirit of Ecstasy, jež je poznávacím znamením na kapotě vozů již od roku 1911; jenže lidé z BMW zjistili, že samotná značka „Rolls-Royce“ zůstala v rukou stejnojmenného výrobce leteckých motorů. Proto ji odkoupili, založili novou automobilku s názvem „Rolls-Royce Motor Cars Ltd.“ a postavili továrnu v Goodwoodu, kde pak začali s výrobou vozů. Právníci z Volkswagenu své fatální chyby jistě dodnes litují… 

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Replika stroje Fokker Eindecker, kterého se dohodoví piloti až do jara 1916 velmi obávali. (foto: Shutterstock)

Válka

Mezi nejnebezpečnější příměsi zemního plynu patří karcinogenní benzen. Jeho přítomnost vědci zaznamenali v 95 % vzorků. (foto: Unsplash, KWON JUNHOCC0)

Věda

Chcete-li objekty popsané v článku spatřit s jistotou, najděte si k pozorování místo co nejméně zatížené světelným znečištěním. (foto: PixabayCC0)

Vesmír

Dospělý strdimil karmínovoprsý (Aethopyga siparaja) dorůstá velikosti kolem 10 cm. (foto: Shutterstock)

Příroda

Traduje se, že se Tycho de Brahe nechtěl vzdálit od pozorování zatmění Slunce a zemřel na protržený močový měchýř. (foto: Wikimedia Commons, Eduard EnderCC0)

Historie

Ze 144 sekvenovaných vzorků jich 45 – zhruba třetina – obsahovala žraločí DNA. Nejčastěji identifikovanými druhy byli žralok modrý, žralok hedvábný a žralok bělocípý. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907