Rotující neutronová hvězda v srdci mlhoviny Medúza

16.03.2017 - Redakce Tajemství vesmíru

Mlhovina Medúza, známá také jako IC 443, je pozůstatkem supernovy, která explodovala někdy před 30 tisíci lety. Uvnitř této nádherné mlhoviny vědci objevili rychle rotující neutronovou hvězdu - neboli pulsar. Tato hvězda specifických vlastností je jasně patrná ve výřezu složeném z obrazů rentgenového a viditelného spektra.

TIP: Jak umírají hvězdy: Supernovy, neutronové hvězdy, trpaslíci, černé díry

Kolem pulsaru je také dobře viditelný prstenec, tvořený zpomalujícím proudem energetických částic z neutronové hvězdy, a také růžový ohon známý například z komet. Přestože se nepodařilo prokázat, zda je tento ohon ve skutečnosti spojen s pulsarem, pozorování jiných pulsarů naznačují, že tomu tak je. Zářivý ohon nám tak s největší pravděpodobností ukazuje, jakým směrem se neutronová hvězda pohybuje.

• Zdroj fotografií: Focal Pointe Observatory, NASA, CXC, MSFC