Rození šikulové: Ptáčata rozeznají své rodiče podle zpěvu již ve vajíčku

06.01.2019 - Stanislav Mihulka

Španělským vědcům se před časem podařilo dokázat, že děti v děloze jsou schopny slyšet již od šestnáctého týdne. Jak se ale zdá, ani zdaleka nejde o výsadou lidí. Podle amerických neurobiologů to funguje podobně i u pěvců.

Vědci z Univerzita v Illinois experimentovali s nenarozenými ptáčaty oblíbených modelových pěvců zebřiček pestrých. Vyjmuli vejce se zebřičkami z hnízd a pak jim 30 minut denně přehrávali zpěv jejich rodičů nebo zpěv jiných ptáků anebo ticho bez ptačího zpěvu. Přitom sledovali aktivitu mozků ptáčat a jejich průběžný vývoj.

TIP: Náročné rodičovství: Sýkory babky se při krmení přehřívají téměř k smrti

Experimenty ukázaly, že ptáčata ve vajíčku nejenom rozliší ptačí zpěv od ticha, ale dovedou rozpoznat zpěv rodičů od zvuků ptáků jiných druhů. Zároveň vyšlo najevo, že když nenarozená mláďata zebřiček poslouchají ptačí zpěv, urychluje to vývoj jejich mozků. Zda má poslech hudby či hlasy lidí podobně blahodárný vliv i na nenarozené děti je nicméně stále ještě otázkou.

IFL Science, NeuroReport