Náročné rodičovství: Sýkory babky se při krmení přehřívají téměř k smrti

20.05.2018 - Stanislav Mihulka

Jak ví každý rodič, výchova potomků není žádná legrace

<p>Sýkora babka na větvi</p>

Sýkora babka na větvi

Ptáci dovedou být opravdu divní. Asi každý by souhlasil, že se mnozí ptáci při krmení mláďat hodně nadřou. Ale sýkory babky, které žijí i u nás, jsou v tom podle nového výzkumu švédských badatelů opravdu extrémní.

Malí pěvci, jako jsou právě sýkory, mají tělesnou teplotu obvykle kolem 41 °C. Když ale sýkory krmí mladé, tak se jejich teplota zvýší o více než 4 stupně a překračuje 45 °C. Podle vědců je taková teplota extrémní a pro malé ptáky to musí být jenom krůček od smrti, k níž by došlo kolem teploty 46 °C.

TIP: Obdivuhodný výkon: Drobní lejsci létají přes Saharu nepřetržitě 60 hodin

Příčina přehřívání je úplně jasná. Rodiče sýkor babek dřou při krmení potomků tak usilovně, že jim teplota těla stoupne až na samotnou hranici únosnosti. Neustále létají lovit a sbírat potravu ven z hnízda a vzápětí se s ní vracejí, takže nestíhají vychladnout. Čím větší mají snůšku, tím je to horší. Snad to jejich mláďata alespoň ocení.

Lund University, Proceedings of the Royal Society B