Rozumí nám: Kočky rozeznávají lidské chování a dovedou ho napodobit

06.10.2020 - Stanislav Mihulka

Experiment maďarských vědců ukázal, že jsme kočky možná trochu podcenili. Ukázalo se totiž, že chápou, jak funguje lidské tělo a když chtějí, umí nás i napodobit

Téměř každý majitel psa či kočky by přísahal, že mu jeho mazlíček rozumí. A v mnoha případech tomu tak skutečně může být. Některá zvířata ale umí zajít ještě dál – zdokumentované jsou případy zvířat, která dokážou napodobovat chování lidí. Týká se to například některých primátů, delfínů, kosatek, slonů a strak. Díky výzkumu vědců z maďarské Eötvös Loránd University v Budapešti se tento seznam zase o něco rozrostl.

Odbornice na chování zvířat Claudia Fugazza zjistila, že kočka její japonské kolegyně jménem Ebisu napodobuje chování své majitelky. Badatelky se poté inspirovaly výcvikem psů a pokusily se cvičit kočku tak, aby na povel „do as I do“ čili „opakuj to po mě“, napodobila to, co udělá její majitelka.

TIP: Chlupatí manipulátoři: Proč kočky někdy napodobují pláč dítěte?

V experimentech s Ebisu vyšlo najevo, že kočka reaguje napodobováním majitelky asi v 80 procentech případů. Výzkum také prokázal, že kočky jsou schopné pochopit, které části lidského těla odpovídají příslušným částem kočičího těla. Zároveň také dovedou používat své tělo tak, aby napodobily člověka.

Odborníci si přitom doposud mysleli, že mentální schopnosti koček nejsou na takové úrovni, aby kočky mohly úmyslně napodobovat jiné tvory. Jde samozřejmě o pozorování jediné kočky a je otázkou, nakolik je možné takovou věc zobecnit. Majitelů koček je ale hodně a experimentování s domácími mazlíčky se meze nekladou.