Vývojem plavidla, které bude schopno přepravit z moře na pobřeží vojáky i těžkou techniku a poskytnout jim palebnou podporu, byla na konci 70. let pověřena Ústřední námořní konstruktérská kancelář Almaz. Ta vyvinula vznášedlo poháněné pěti turbovrtulovými motory Kuzněcov NK-12MV, z nichž dva slouží k vytváření vzduchového polštáře a tři k pohonu lodě.
Pohyb vpřed zajišťují tři stavitelné vrtule o průměru 5,5 m. Nosnou část představuje obdélníkový ponton, na němž spočívá nástavba rozdělená na tři části. Ve střední je prostor pro převážená vozidla, v bočních pak hlavní a pomocné pohonné jednotky a prostor pro posádku a přepravované vojáky.
K palebné podpoře výsadku slouží dva 22hlavňové raketové komplety A-22 Ogoň ráže 140 mm. Protivzdušnou obranu zajišťují čtyři čtyřnásobné protiletadlové raketové komplety krátkého dosahu Igla-1M a dvě věže AK-630M, každá se šestihlavňovým 30mm rotačním kanonem.
TIP: Létající silák: Těžký vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion unese přes 12 tun
Plavidlo může přepravovat například tři hlavní bojové tanky nebo osm bojových vozidel pěchoty BMP-2 spolu se 140 vojáky, případně samotných 360 plně vystrojených námořních pěšáků. Zubr se dokáže pohybovat také po pevnině a překonávat malé překážky, například zákopy. První plavidlo vstoupilo do služby v roce 1988, celkem jich bylo vyrobeno 15. Rusko dnes provozuje dvě jednotky, po čtyřech nakoupily Řecko a Čína.
Profimedia
PřírodaPro vysoký vzrůst liliovníku a podzimní zbarvení listů jej v Americe někdy nazývají žlutý topol (Yellow Poplar). (foto: Wikimedia Commons, AndyScott, CC BY-SA 4.0)