Rusko otestovalo protidružicovou zbraň: Úlomky ohrozily posádku ISS i čínskou vesmírnou stanici

16.11.2021 - Martin Reichman

Test ruské protidružicové zbraně rozhořčil NASA. Cílené zničení vysloužilého satelitu ohrozilo posádku ISS i čínskou vesmírnou stanici

Rusko během včerejšího dne otestovalo protidružicovou zbraň ASAT a zničilo vlastní vysloužilý 3,5 metru velký satelit Ikar 39L z programu Celina-D z roku 1982. Zničený satelit se proměnil v mračno 1 561 sledovatelných úlomků a stovky tisíc menších kousků, které ohrozily posádku Mezinárodní vesmírné stanice. Posádka ISS musela uzavřít části stanice a uchýlit se do kosmických lodí Sojuz a Crew Dragon.

Bezohledné a nebezpečné

Administrátor NASA Bill Nelson považuje akci Ruska za nezodpovědný a destabilizační čin. „Při dlouhé a bohaté historii Ruska na poli pilotované kosmonautiky je nepředstavitelné, že by ohrozilo nejen astronauty americké i mezinárodních partnerů, ale i své vlastní kosmonauty. Jejich činy jsou bezohledné a nebezpečné. Ohrožují i čínskou kosmickou stanici a tchajkonauty na její palubě. NASA bude v dalších dnech, a i poté pokračovat ve sledování úlomků, aby bylo zajištěno bezpečí naší posádky na oběžné dráze.“

Posádka ISS dostala v reakci na událost pokyn uzavřít průlezy z centrální osy stanice do bočních modulů včetně Kibó, laboratoře Columbus, víceúčelového modulu Leonardo, modulu BEAM a Quest. Posádka se navíc musela dvakrát zhruba na dvě hodiny přesunout do dokujících kosmických lodí Sojuz a Crew Dragon. Na ISS se v současné době nachází celkem 7 členů posádky – čtyři Američané, dva Rusové a Němec Matthias Maurer.

TIP: Nepořádek na orbitě: Kolik odpadu se nyní nachází v kosmu?

Podle odborníků mohou trosky ze zničeného satelitu představovat reálné nebezpečí po dlouhou dobu. Úlomky přitom nepředstavují nebezpečí jen pro vesmírné stanice, ohrozit mohou i další satelity na oběžné dráze a komplikovat mohou i budoucí starty v příštích letech.