Rybolov uprostřed Sahary? Ještě před 5 tisíci lety to nebylo nic zvláštního

26.02.2020 - Stanislav Mihulka

Nálezy z libyjského Takarkori odkrývají napínavou historii vody na Sahaře

<p>Takarkori, jihozápadní Libye</p>

Takarkori, jihozápadní Libye

Pohoří Akakus v západní Libyi je dnes větrné, horké a extrémně suché. Není divu, je totiž součástí Sahary. Před méně než 5 tisíci lety to ale na tomto místě vypadalo úplně jinak. V okolí pohoří panovalo vlhko, vyskytovaly se zde tekoucí i stojaté vody a bylo tu také velmi živo. Vedle mnoha živočišných i rostlinných druhů zde na řadě míst žili lidé, stejně jako dlouhé tisíce let předtím.

Úrodná Sahara

Potvrzují to i nové fosilní nálezy mezinárodního týmu odborníků, který prozkoumal skalní výchozy Takarkori v pohoří Akakus, kde se mimo jiné zachovaly i cenné jeskynní malby. V době před 10 200 až 4 650 lety tam žila pestrá fauna, která po sobě zanechala řadu fosilních pozůstatků.

TIP: Z oázy v poušť: Dávní pastevci zdrželi šíření saharského písku o 500 let

Téměř 80 procent z celkového počtu nálezů v Takarkori představují poněkud překvapivě pozůstatky ryb – převážně tilapií a sumců. Mezi fosiliemi z doby před 10 200 až 8 000 lety ryby dokonce naprosto převažovaly. Podle všeho byly prakticky všechny tyto ryby uloveny a snězeny lidmi.

Během dalších 2 tisíc let se ale začala krajina proměňovat – v době před 5 900 až 4 650 lety už fosilie ryb tvoří jen asi 40 procent nálezů živočichů. Lidé v Takarkori tehdy zjevně přecházeli na lov suchozemské zvěře a chov dobytka. Vědci rovněž zjistili, že postupem doby v těchto místech rychleji mizely tilápie, které oproti sumcům hůře snášejí vysychání prostředí.

Phys.org