Rychlejší než blesk: První životní formy mutovaly čtyřtisíckrát rychleji než dnes

11.07.2016 - Stanislav Mihulka

Na počátku života na Zemi byla evoluce v důsledku vyšší teploty mnohem rychlejší. Až čtyřtisíckrát rychlejší

Podle fosilních nálezů ze Západní Austrálie vznikl život možná před 4 miliardami let, tedy pár set milionů let po samotném vzniku Země. Tehdejší planeta byla ale úplně jiná, než jak ji známe dnes.

Mimo jiné bylo tehdy na Zemi mnohem větší vedro. Vědci se domnívají, že právě vyšší teplota vedla k mnohem rychlejšímu mutování prvních životních forem, než jak mutuje DNA dnešních organismů. Četnost některých mutací se totiž s rostoucí teplotou zvyšuje.

TIP: Evoluce v akci: Městské můry se učí vyhýbat pouličnímu osvětlení

Podle jejich odhadů to na počátku života muselo být s mutacemi dramatické. Tehdejší životní formy prý mutovaly čtyřtisíckrát rychleji, než mutují dnes. Pokud je to pravda, pak evoluce tehdy musela být rychlá jako blesk.

IFL Science, PNAS