S pilotem v kokpitu: Pět výjimečných armádních stíhaček

19.08.2021 - Vilém Koubek

Ať už jde o zkrácení času potřebného k cestování, nebo o taktické výhody v boji, extrémní rychlost je pro armádní stíhače a drony klíčová. Váže se k ní však řada nebezpečí a komplikací, které v průběhu 20. století stály život nejednoho pilota

<h3>Eso v oblacích</h3><p><strong>Convair F-106 Delta Dart</strong> | <strong>maximální rychlost:</strong> 2 454 km/h</p><p>V 60.–80. letech představoval <strong>Convair F-106 Delta Dart</strong> pomyslné eso amerického letectva. Byl totiž zkonstruován pro ničení sovětských bombardérů pomocí raket naváděných infračerveným paprskem. <strong>Dodnes jde navíc o nejrychlejší jednomotorový letoun</strong>. Celkem vzniklo 342 kusů, v průběhu 80. let však stíhačky F-106 postupně odcházely do důchodu a v roce 1988 již nelétaly vůbec – pozvolna je totiž nahradily dálkově ovládané drony. <em>(foto: Wikimedia Commons, Ken Hammond, CC0)</em></p>

Eso v oblacích

Convair F-106 Delta Dartmaximální rychlost: 2 454 km/h

V 60.–80. letech představoval Convair F-106 Delta Dart pomyslné eso amerického letectva. Byl totiž zkonstruován pro ničení sovětských bombardérů pomocí raket naváděných infračerveným paprskem. Dodnes jde navíc o nejrychlejší jednomotorový letoun. Celkem vzniklo 342 kusů, v průběhu 80. let však stíhačky F-106 postupně odcházely do důchodu a v roce 1988 již nelétaly vůbec – pozvolna je totiž nahradily dálkově ovládané drony. (foto: Wikimedia Commons, Ken Hammond, CC0)

<h3>Stále ve vzduchu </h3><p><strong>F-4 Phantom II</strong> | <strong>maximální rychlost:</strong> 2 368 km/h</p><p>Phantom představoval klíčový bojový letoun za války ve Vietnamu: Do vzduchu poprvé zamířil roku 1958 a mimo jiné mohl nést až 8,4 tun zbraňového nákladu, zahrnujícího také bomby či rakety určené k likvidování vzdušných i pozemních cílů. Pozdější modely měly navíc zabudovaný rotační kanon M61 Vulcan. <strong>I po vietnamské válce tak Phantom zůstával hojně využívaným stíhačem – kromě USA létal rovněž pod vlajkami dalších zemí</strong> a například Japonsko jej oficiálně přestalo nasazovat teprve letos v březnu. <em>(foto: Wikimedia Commons, USAF, CC0)</em></p>

Stále ve vzduchu 

F-4 Phantom IImaximální rychlost: 2 368 km/h

Phantom představoval klíčový bojový letoun za války ve Vietnamu: Do vzduchu poprvé zamířil roku 1958 a mimo jiné mohl nést až 8,4 tun zbraňového nákladu, zahrnujícího také bomby či rakety určené k likvidování vzdušných i pozemních cílů. Pozdější modely měly navíc zabudovaný rotační kanon M61 Vulcan. I po vietnamské válce tak Phantom zůstával hojně využívaným stíhačem – kromě USA létal rovněž pod vlajkami dalších zemí a například Japonsko jej oficiálně přestalo nasazovat teprve letos v březnu. (foto: Wikimedia Commons, USAF, CC0)

<h3>Nesmrtelný mig</h3><p><strong>Mikojan MiG-31</strong> | <strong>maximální rychlost:</strong> 2 993 km/h</p><p>Dvoumístná sovětská stíhačka <strong>MiG-31</strong> vzešla z konstrukce <strong>MiGu-25</strong> a coby hlavní úkol dostala kontrolu vzdušného prostoru. Inženýři ji navrhli tak, aby byla bojeschopná za každého počasí i v každé denní době. <strong>A přestože první kusy vzlétly do vzduchu už v roce 1975, zůstává stroj aktivní dodnes: Vedle ruského letectva jej využívá například Kazachstán</strong>. Rusové přitom počítají, že bude MiG-31 strážit oblohu nad jejich vlastí minimálně do konce dekády. <em>(foto: Wikimedia Commons, Dmitriy Pichugin, CC0)</em></p>

Nesmrtelný mig

Mikojan MiG-31maximální rychlost: 2 993 km/h

Dvoumístná sovětská stíhačka MiG-31 vzešla z konstrukce MiGu-25 a coby hlavní úkol dostala kontrolu vzdušného prostoru. Inženýři ji navrhli tak, aby byla bojeschopná za každého počasí i v každé denní době. A přestože první kusy vzlétly do vzduchu už v roce 1975, zůstává stroj aktivní dodnes: Vedle ruského letectva jej využívá například Kazachstán. Rusové přitom počítají, že bude MiG-31 strážit oblohu nad jejich vlastí minimálně do konce dekády. (foto: Wikimedia Commons, Dmitriy Pichugin, CC0)

<h3>Jak zmizet raketám? </h3><p><strong>North American XB-70 Valkyrie</strong> | <strong>maximální rychlost:</strong> 3 308 km/h</p><p>Stroj XB-70 navrhli inženýři firmy North American Aviation v 50. letech 20. století coby taktický bombardér schopný shazovat nukleární hlavice. Díky rychlosti přes 3 000 km/h a letové výšce okolo 21 km měl být těžko zachytitelný radarem a ještě hůř zaměřitelný sovětskými letouny. <strong>Koncem 50. let však východní blok nasazoval první protiletadlové raketové komplety, jež znamenaly pro XB-70 reálnou hrozbu</strong>. Stávající bombardéry B-52 se navíc před raketami dokázaly lépe ukrývat a vývoj XB-70 posléze skončil. <em>(foto: Wikimedia Commons, NASA, CC0)</em></p>

Jak zmizet raketám? 

North American XB-70 Valkyriemaximální rychlost: 3 308 km/h

Stroj XB-70 navrhli inženýři firmy North American Aviation v 50. letech 20. století coby taktický bombardér schopný shazovat nukleární hlavice. Díky rychlosti přes 3 000 km/h a letové výšce okolo 21 km měl být těžko zachytitelný radarem a ještě hůř zaměřitelný sovětskými letouny. Koncem 50. let však východní blok nasazoval první protiletadlové raketové komplety, jež znamenaly pro XB-70 reálnou hrozbu. Stávající bombardéry B-52 se navíc před raketami dokázaly lépe ukrývat a vývoj XB-70 posléze skončil. (foto: Wikimedia Commons, NASA, CC0)

<h3>Nečekaná zatáčka </h3><p><strong>Bell X-2</strong> | <strong>maximální rychlost:</strong> 3 370 km/h</p><p>Experimentální stroj <strong>Bell X-2</strong> sloužil ke zkoumání letových vlastností v extrémních rychlostech. Když se v listopadu 1955 poprvé testoval jeho pohon, stanovil v něm Frank Everest rekord v hodnotě 3 050 km/h. Ze zprávy pilota ovšem vyplývalo, že při maximálních rychlostech se letoun neovládá ideálně. Nešťastným způsobem pak jeho slova potvrdil <strong>Milburn Apt</strong>, který jako <strong>první na světě překročil hranici mach 3, když v X-2 zrychlil na 3 370 km/h. Během letu však z neznámých důvodů zkusil zatočit, stroj se vymkl kontrole a pilota před smrtí nezachránilo ani katapultování</strong>. Po fatální nehodě projekt X-2 skončil. <em>(foto: Wikimedia Commons, NASA, CC0)</em></p>

Nečekaná zatáčka 

Bell X-2maximální rychlost: 3 370 km/h

Experimentální stroj Bell X-2 sloužil ke zkoumání letových vlastností v extrémních rychlostech. Když se v listopadu 1955 poprvé testoval jeho pohon, stanovil v něm Frank Everest rekord v hodnotě 3 050 km/h. Ze zprávy pilota ovšem vyplývalo, že při maximálních rychlostech se letoun neovládá ideálně. Nešťastným způsobem pak jeho slova potvrdil Milburn Apt, který jako první na světě překročil hranici mach 3, když v X-2 zrychlil na 3 370 km/h. Během letu však z neznámých důvodů zkusil zatočit, stroj se vymkl kontrole a pilota před smrtí nezachránilo ani katapultování. Po fatální nehodě projekt X-2 skončil. (foto: Wikimedia Commons, NASA, CC0)

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Fragonardovy écorchés jsou k vidění v pařížské veterinární škole v Maisons-Alfortmezi. Exponátům samozřejmě dominuje Jezdec Apokalypsy, zaujme ale i tančící trojice lidských plodů či z kůže stažený muž svírající v ruce po vzoru biblického Samsona oslí čelist. (foto: Alamy)

Historie

Saint-Lô na snímku z 18. července 1944. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Ukrajinské poprvé

Katedrála sv. Sofie v Kyjevě

Chrám známý též jako katedrála Svaté moudrosti vznikl v 11. století na popud knížete Jaroslava Moudrého. Vzorem se mu údajně stala byzantská Hagia Sofia a vedle mší se tam odehrávaly i ceremoniální obřady: Knížata Kyjevské Rusi ve svatostánku například přijímala cizí delegace. Momentálně jde o jednu z nejznámějších památek Ukrajiny a také o první pamětihodnost země, jež se dostala na seznam UNESCO. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Magické lesy na turistickém chodníku Arakawa, jenž vede ke stromu Jómon sugi.

Příroda

I prověřené léky mohou překvapit

Věda

Kvasar H1821+643

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907