S tryskami na zádech: Budou vojáci budoucnosti využívat létající jetpacky?

28.10.2019 - Vilém Koubek

Nejnovější létající oblek průkopnické společnosti Gravity Industries řeší většinu problémů svých předchůdců. Vysoký výkon skrývá v relativně kompaktním a skvěle ovladatelném balení, které již upoutalo pozornost britské armády

<p>S tryskami umístěnými obvykle pouze na zádech, kde je má například tzv. <strong>Rocketbelt Dana Schlunda</strong> (na snímku ve výřezu), se za letu špatně zatáčí. Daedalus Flight Pack problém vyřešil přídavnými tryskami na rukou, díky nimž je manévrování podstatně jednodušší a přesnější. </p>

S tryskami umístěnými obvykle pouze na zádech, kde je má například tzv. Rocketbelt Dana Schlunda (na snímku ve výřezu), se za letu špatně zatáčí. Daedalus Flight Pack problém vyřešil přídavnými tryskami na rukou, díky nimž je manévrování podstatně jednodušší a přesnější. 


Reklama

Batohy s turbínami – tzv. jetpacky – a mnohá další zařízení, jež člověku pomáhají uhánět vzduchem jako Iron Man, se staly oblíbenou devízou moderních vynálezců. Většinou však doplácejí na slabý výkon, nízkou výdrž či ne právě snadné ovládání. Nicméně, vedle neúspěšných prototypů vyniká jedna velmi nadějná vlaštovka firmy Gravity Industries v čele s inženýrem Richard Browningem. Jeho letecký oblek je natolik funkční, že zaujal i britské námořnictvo.

Daedalus Flight Pack, jak se stroj jmenuje, původně vznikl coby alternativní forma cestování po metropolích. Během loňských testů se sice ukázalo, že volný let zástavbou nepředstavuje úplně bezpečnou variantu městské dopravy – nicméně po pouhém roce dalšího ladění bylo jasné, že jde o skvělý způsob přepravy nad mořskou hladinou, a to i ve ztížených podmínkách. 

Vzduch patří nám!

Sám Browning si oblékl nejnovější verzi Daedalus Flight Packu, nasedl spolu s příslušníky testovací komise na hlídkovací loď HMS Dasher a vyrazili na vodu. Aby demonstroval hbitost a preciznost svého vynálezu, vznesl se inženýr z paluby, bez problémů přeletěl k člunům, jež mu dělaly doprovod, dotkl se jich nohama a poté bezpečně přistál

Mistrný manévr by od základu mohl změnit způsob, jakým jsou jednotky SBS (Special Boat Service, britská obdoba amerických Navy SEALs) vysazovány do akce nebo naopak jak po splnění úkolu ustupují. S maximálně desetiminutovou délkou letu při rychlosti 80 km/h by totiž vojákům například nedělalo problém infiltrovat tanker unesený piráty – což jinak vyžaduje nebezpečné šplhání z člunu nebo sestup z paluby helikoptéry, jejíž přílet prakticky nelze utajit.

TIP: Jetpack Aviation spustila předobjednávky na létající motorku The Speeder

Na britské loďstvo každopádně ukázka značně zapůsobila, a jelikož jej čeká modernizace díky obrovským finančním injekcím, mohl by se Daedalus Flight Pack ocitnout mezi roboty hledajícími miny a dalšími technologiemi, do nichž armáda zainvestuje. 

Jednodušší a přesnější

Různé druhy jetpacků se objevují zhruba od 2. poloviny 20. století, nicméně výsledky testování dosud nebyly valné. Během desítek let vývoje technologie se přitom měnil nejen výkon, ale také palivo. Nevýhoda drtivé většiny dosavadních strojů tkví v nesnadném ovládání: S tryskami umístěnými obvykle pouze na zádech, kde je má například tzv. Rocketbelt Dana Schlunda (na snímku ve výřezu), se za letu špatně zatáčí. Daedalus Flight Pack problém vyřešil přídavnými tryskami na rukou, díky nimž je manévrování podstatně jednodušší a přesnější. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Nejen alkohol, ale také rozbujelá prostituce a hazardní hry dennodenně trápily počestné občany Ostravy.

Historie

Nejstarší zobrazení lovu na světě.

Věda

Řada hotelů po celém světě dodržuje letitou tradici neoznačování pokoje s číslem třináct, některé dokonce přeskakují třináctku i v označení pater.

Zajímavosti

Výtrysk prachu a kamení z planetky Bennu letos 6. ledna

Vesmír

Také ve Francii musely po odchodu mužů zastat práci na poli ženy.

Válka

Kaňon je až 27 kilometrů široký a přes půl kilometru hluboký.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907