S větrem o závod! Nebeská formule Airspeeder vyrazí už v příštím roce

26.09.2019 - Vilém Koubek

Divoká klání létajících strojů ve sci-fi filmech nenechávají fanoušky chladnými. Už příští rok se však fantazie a počítačové triky přesunou do reálného světa, kde se budou hbitá vznášedla Airspeeder prohánět vzduchem rychlostí 200 km/h

<p>Nebeská formule - poměrem nosnosti k výkonu se Airspeeder MK4 vyrovná formulím či stíhacím letounům.</p>

Nebeská formule - poměrem nosnosti k výkonu se Airspeeder MK4 vyrovná formulím či stíhacím letounům.


Reklama

Podle autora projektu Matta Pearsona si lidé doslova klepali na čelo, když v roce 2015 jeho společnost Alauda Racing oznámila, že se hodlá zaměřit na vývoj závodních vznášedel. „Jenže když se pak o rok později na internetu objevily další podobné projekty, začalo všem konečně docházet, jaký potenciál tento druh dopravy skrývá. A zatímco ostatní teprve své stroje navrhovali, my jsme už vyráběli první prototyp,“ vzpomíná Pearson.

Své vznášedlo pojmenoval Airspeeder a v současnosti vlastní dálkově ovládaný prototyp označený MK4: Dosahuje 3/4 délky finálního stroje, měří tedy zhruba 3 metry, a zatím v něm není prostor pro pilota. Výsledky testů, jež probíhaly po značnou část tohoto roku, jsou však natolik dobré, že brzy vzlétne i pilotovaná verze – a v roce 2020 by se měla stát pilířem nového sportu.

Cestou necestou

Formát klání by se měl podobat Formuli E, tedy závodům, v nichž monoposty pohánějí výhradně elektromotory: Na startovní čáru by se vyrovnalo deset vznášedel pěti týmů. Po hvizdu by se stroje vznesly zhruba do výšky 4 metrů a vyrazily na trať. Atraktivita zápolení spočívá podle Pearsona nejen v tom, že letouny dovedou uhánět rychlostí přes 200 km/h – klíčová je hlavně skutečnost, že by se nemusely omezovat na předem vybudované okruhy. Nic by jim nebránilo zápolit nad vodou, mezi dunami pouště nebo třeba uprostřed města, to vše navíc zcela bezpečně. 

Alauda Racing se totiž stará, aby letouny dovedly haváriím samy zabránit. Hlídá je například antikolizní systém, který pomocí čidel neustále vyhodnocuje potenciální nebezpečí v okolí. Situaci budou mít plně pod kontrolou také piloti ve futuristickém kokpitu: Odezvy přímo v rukavicích by jim měly simulovat výkyvy povrchu a prostřednictvím monitorů zároveň uvidí „skrz“ tělo letounu. Díky rozšířené realitě pak budou moct přesně volit úhybné manévry. 

Airspeeder MK4

  • Maximální rychlost: 200 km/h
  • Průměrná letová výška: 4 metry
  • Druh baterie: lithium-ion
  • Délka: 4 metry
  • Hmotnost: 250 kg

Vzdušná budoucnost

Samočinná vznášedla zůstávala donedávna výsadou převážně vědecko-fantastických filmů a knih. Současné trendy v dopravě však opouštějí koleje či vozovky a plují vzduchem. Vrtulová vznášedla založená na technologii dronů tak vyvíjí například i společnost Boeing. Klání zmíněných strojů by přitom mohlo přispět k jejich popularizaci. „Pokud lidé přijdou závodům vznášedel na chuť, daleko ochotněji přijmou také taxislužbu postavenou na podobné technologii,“ dodává autor nápadu Matt Pearson.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

I když se Anna z incidentu téměř úplně zotavila, koncem roku 2009 stále ještě trpěla menšími symptomy na rukou a nohou, které způsobilo poranění nervů.

Zajímavosti
Věda

Britské „muničky“ se podílely na produkci 80 % zbraní i nábojů pro královské vojsko

Válka

Oranžově dráha mezihvězdné komety Borisov.

Vesmír

Londýnské metro, snímek z oslav 150. výročí zprovoznění.

Historie

Královna korpulence - vítězkou letošního klání o nejvypasenějšího medvěda se stala medvědice Holy.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907