Samci spolupracující na zachování rodu: Velký úspěch delfíních Beatles

25.12.2017 - Zuzana Teličková

Spolek čtyř delfínů, kterým vědci začali říkat Beatles, dokázal, že když jde o úspěch u samic, spolupráce se rozhodně vyplatí

Samci z jedné skupiny ženou samičku pryč a snaží se ji udržet izolovanou od ostatních samců.

Jo Wiszniewskiová a její kolegové z Macquarie University v Austrálii sledovali populaci 70 samců a 64 samic delfínů skákavých žijících u přístavu Port Stephens. Odebrali vzorky DNA samcům a mláďatům a zjistili, že 14 různých samců zplodilo celkem 32 mláďat. Téměř polovina potomků měla za otce jednoho ze skupiny Beatles. Tři mláďata zplodil spolek jiných tří delfínů a pět mláďat bylo potomky samců z další spřátelené trojice. Zbývajících 11 mláďat bylo zplozeno dvojicí samců či samotářskými delfíny.

TIP: Anarchie pod mořskou hladinou aneb Nespoutaní delfíni kapverdští

I u jiných druhů živočichů se samci seskupují do jakýchsi aliancí, například lvi, šimpanzi či koně. „Zatím ale neexistovaly žádné důkazy, které by vysvětlovaly, proč je takový spolek výhodný,“ říká Wiszniewskiová. „Tato studie ukazuje, že samci delfínů potřebují vzájemnou spolupráci, aby dosáhly maximálního úspěchu při rozmnožování.“ Až 80 % delfínů je členem spřátelených skupinek, které pak společně hledají samice, s nimiž by se mohli v jarní a letní sezóně spářit. „Samci patřící do větších skupin mají nad samičkami lepší kontrolu – často je můžeme vidět, jak plavou kolem samice, z každé strany jeden a další vzadu, takže jim samička nemůže uniknout. V podstatě ji ženou pryč a snaží se ji udržet izolovanou od ostatních samců,“ vysvětluje Wiszniewskiová. „Takhle plavou několik hodin až několik týdnů.“

Jelikož mají samice delfínů jen jedno mládě za dva až pět let, je o samičky vhodné k páření každým rokem nouze. Již dřívější výzkum delfínů ze západní Austrálie ukázal, že samci tvoří spolky, ale tenkrát šlo o příbuzenské skupiny, které si tímto způsobem zajišťovaly předání rodinných genů dalším generacím.