Sedmnáctiletý stážista z NASA objevil novou planetu z Hvězdných válek

15.01.2020 - Stanislav Mihulka

Sedmnáctiletý Wolf Cukier vystopoval v datech teleskopu TESS planetu typu Tatooine

<p>Planeta TOI 1338 b se svými slunci.</p>

Planeta TOI 1338 b se svými slunci.

Dnes již známe tisíce exoplanet a prakticky každým dnem přibývají další. Některé z těchto cizích planet jsou ale stále dost výjimečné. Platí to i pro planety, které obíhají kolem dvou hvězd zároveň. Takovou takzvaně cirkumbinární planetu neboli svět typu Tatooine se teď poprvé podařilo objevit díky pozorování vesmírného teleskopu TESS.

Klikař roku

Každý takový objev je pozoruhodný. V tomto případě je ale ještě více vzrušující, protože jeho autorem je 17letý Wolf Cukier. Ten dorazil v létě 2019 na stáž do NASA a hned třetí den objevil novou exoplanetu. Jeho úkolem bylo prostudovat data z teleskopu TESS, která byla nahraná na portál občanské vědy Zooniverse. Jeho uživatelé pomáhají vědcům hledat nové planety.

Nově objevená planeta se jmenuje TOI 1338 b a je 6,9krát hmotnější než naše Země. Obíhá kolem těsné dvojhvězdy a jeden oběh dokončí asi za 94 pozemských dní. Jedna z těchto hvězd je přitom asi o 10 procent hmotnější než Slunce, zatímco druhá hvězda má oproti Slunci asi třetinovou hmotnost. Navzájem se oběhnou za 15 dní. Jde o zákrytovou dvojhvězdu, protože hvězdy se z naše pohledu střídavě zakrývají.

TIP: Nová mise za dveřmi: NASA připravuje start nového lovce exoplanet

Teleskop TESS ve vesmíru sleduje miliony hvězd. Starý americký lovec exoplanet Kepler objevil celkem 12 cirkumbinárních planet. Odborníci předpokládají, že TESS by měl pozorovat až stovky tisíc zákrytových dvojhvězd. Vše tak nasvědčuje tomu, že objev Wolfa Cukiera rozhodně nebude posledním svého druhu.

• Zdroj fotografií: NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith