Senzační nález: V Maďarsku odkryli hrob římského lékaře i s jeho nástroji

Přibližně před 2 tisíci lety byl na území dnešního Maďarska pohřben lékař Římské říše s prakticky kompletní lékařskou výbavou

01.05.2023 - Stanislav Mihulka

Římská říše po sobě zanechala mnoho památek a artefaktů. Některé nálezy se opakují na každém kroku, jiné jsou ale nesmírně vzácné. Právě to je případ nedávného objevu, kterého dosáhl tým maďarských archeologů, vedený odborníky z Univerzity Loránda Eötvöse (ELTE). Poblíž města Jászberény v centrálním Maďarsku odkryli archeologové hrob, v něm spočíval lékař Římské říše.

Tento lékař byl pohřben zhruba před 2 tisíci let. Už to by bylo zajímavé. V tomto případě ale archeologové zjistili, že dotyčný lékař, muž ve věku 50 až 60 let, byl pohřben i se svými nástroji. Něco takového je přitom naprosto unikátní. Pro odborníky má takový nález nevyčíslitelnou hodnotu.

Nástroje starověkého lékaře

Místo nálezu bylo nejprve vytipováno pomocí magnetometrického průzkumu. Jde o užitečnou metodu, která archeologům umožňuje detekovat a zmapovat malé lokální změny v magnetickém poli Země. Tyto změny přitom mohou mít přirozené příčiny anebo je vyvolávají nějaké lidmi vyrobené předměty. Archeologové pak taková místa detailně prozkoumají.

U maďarského Jászberény archeologové uvedeným způsobem narazili na hřbitov z doby Avarů a pak na zmíněného římského lékaře i s jeho nástroji. Nalezená lékařská výbava zahrnuje například kleště, jehly, pinzety a vysoce kvalitní skalpely, které bylo podle hodnocení dnešních expertů možné použít i pro ty nejvíce komplikované lékařské zákroky té doby. Skalpely jsou vyrobené z mědi, složitě zdobené a mají vyměnitelné čepele.

TIP: Archeologové odkryli v Pompejích výjimečně zachovalé ostatky bývalého otroka

Je to teprve druhá podobně kompletní a výborně zachovalá lékařská výbava z časů Římské říše, která byla kdy objevena. Ta první pochází z Pompejí. Archeologové jsou přesvědčeni, že u Jászberény byl pohřbený elitní lékař, který se zřejmě vypravil do této oblasti z jiné části Římské říše, aby zde léčil někoho vysoce postaveného či důležitého. Teď přijde na řadu izotopový a genetický výzkum, který by měl poodhalit historii pohřbeného lékaře.