Sklizeň astronomů: Japonský tým objevil přes 1800 supernov za půl roku

02.06.2019 - Stanislav Mihulka

Když je po ruce výkonné zařízení, jako teleskop Subaru s kamerou Hyper Suprime-Cam, jde objevování vzdálených supernov jako po másle

<p>Některé ze supernov „ulovených“ teleskopem Subaru</p>

Některé ze supernov „ulovených“ teleskopem Subaru

Když astronomům přeje štěstí a mají k dispozici dobré technologie, tak mohou objevovat jako na běžícím pásu. Potvrzuje to i nedávný úspěch týmu japonských astronomů, kterým se podařilo za pouhý půlrok objevit přes 1 800 supernov, ultimátních hvězdných explozí.

Naoki Yasuda z institutu Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe k tomuto úžasnému výkonu využili zařízení Hyper Suprime-Cam, gigantickou digitální kameru vybavenou 870-megapixelovou optikou, která je nainstalovaná na 8,2-metrovém teleskopu Subaru Telescope. Teleskop provozuje Národní astronomická observatoř Japonska v havajském astronomickém komplexu Mauna Kea Observatories.

Pořádná úroda supernov

Výkonná kamera umožnila japonským astronomům zachytit 1 824 supernov, z nichž bylo asi 400 takzvaných supernov typu Ia, které se používají jako „standardní svíčky“ pro určování vzdáleností ve vesmíru. Celkem 58 z těchto supernov typu Ia přitom pochází ze vzdálenosti větší než 8 miliard světelných let. Pro srovnání, Hubbleho vesmírný teleskop potřeboval 10 let pozorování k tomu, aby v takové vzdálenosti objevil 50 supernov typu Ia.

TIP: Před 11,5 miliardami let byl největší strukturou vesmíru obrovský oblak vodíku

Výsledky japonského týmu potvrzují, že teleskop Subaru a kamerou Hyper Suprime-Cam představuje účinný nástroj pro detekci velmi vzdálených supernov. Dříve toto zařízení pomohlo astronomům například s pořízením 3D mapy rozložení temné hmoty ve vzdáleném vesmíru.