Sklizeň v Antarktidě: Němečtí polárníci vypěstovali první salát, okurky a ředkvičky

I v Antarktidě je možné sklízet salát, okurky a ředkvičky. Dokonce bez půdy a slunečního záření

09.04.2018 - Stanislav Mihulka

Minulý rok dorazil do Antarktidy speciální skleník EDEN-ISS. Nedávno z něj polárníci z německé polární stanici Neumeyer-Station III úspěšně sklidili první úrodu. Podařilo se jim vypěstovat 3,6 kg salátu, 18 okurek a 70 ředkviček. Zajímavý na celém experimentu je ale hlavně fakt, že k pěstování zeleniny vědci nepotřebovali půdu a ani sluneční záření.

Pro vědce šlo o vítané zpestření jídelníčku, protože jinak se museli obejít bez čerstvé zeleniny celé měsíce. Cílem antarktického projektu ale bylo vyzkoušet si pěstování plodin v extrémních podmínkách. Podobné experimenty známe například z paluby Mezinárodní vesmírné stanice, kde se již v minulosti podařilo úspěšně vypěstovat čínské zelí a římský salát. V Antarktidě se vědci zaměřili na širší spektrum zeleniny a rostlin, které jsou na podmínky náročnější než klasický salát.

TIP: Další sklizeň ve vesmíru: Astronauti si na ISS vypěstovali vlastní zeleninu

Podle dostupných zpráv chutnal přesně, jak měl, jako kdyby byl čerstvě sklizený ze zahrádky. Nebylo to úplně snadné, protože vědci se museli vypořádat s poruchami a drsnou polární bouří. Ale povedlo se. V budoucnu by podobným způsobem mohli zeleninu pěstovat vesmírní kolonisté.

DLR