Poslední dobou slýcháme, jak roboti a umělé inteligence ohrožují pracovní pozice lidských zaměstnanců. Možná nás jednou všechny nahradí umělí šikulové. Jen tak to ale nebude. Dokládá to i nečekaný výsledek experimentu ve Skotsku.
Skotský supermarket Margiotta souhlasil, že si najme robota jménem Fabio, kterého postavili na místní Univerzitě Heriota a Watta. Fabio je připojený k internetu a jeho specialitou je konverzace s lidmi.
TIP: Robotický zaměstnanec Tally: Budoucí posila do vašeho supermarketu
Zpočátku to šlo dobře. Fabio rozjařeně zdravil zákazníky a nenuceně s nimi komunikoval. Pak ale vyšlo najevo, že lidem neumí poradit tak, aby to stálo za řeč. Dával jim jen obecné odpovědi typu: „pivo je v sekci alkoholu“.
Poté ho poslali do uzenin nabízet párky k ochutnání a to už byla vyloženě katastrofa. Ukázalo se totiž, že robot nabízející párky lidi děsí.
Fabio tak nakonec dostal výpověď. Zcela proti očekávání to oplakali lidští zaměstnanci supermarketu, kteří na Fabia nežárlili a nebáli se o svá místa, ale naopak si něj zvykli a měli ho rádi.
IFL Science
ZajímavostiDopadnout na polštář
airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlostAirbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)