Sloní ptáci z Madagaskaru žili v noci a zřejmě byli téměř slepí

02.11.2018 - Stanislav Mihulka

Na Madagaskaru v minulosti žili sloní ptáci. Jejich vejce byla větší než vejce většiny druhohorních dinosaurů. Navíc se ukazuje, že byli víceméně slepí...

Obří nelétaví ptáci nežili jenom na Novém Zélandu. Ostrov Madagaskar obývali novozélandským ptákům moa podobní ptáci aepyornisové, kterým se v angličtině říká Elephant Bird, tedy „sloní pták“. Podle některých údajů tam žili ještě asi před tisícem let a možná i před pouhými pěti sty lety. Tehdejší obyvatelé Madagaskaru je ale nakonec vyhubili.

Aepyornisové byli skutečně jako sloni. Vážili i přes půl tuny a kladli největší známá ptačí vejce v historii. Jejich vejce byla dokonce větší než vejce většiny druhohorních dinosaurů. Jak ale takoví gigantičtí ptáci žili?

TIP: Novozélandské lesy postrádají obrovské ptáky Moa: Spolu s ptáky mizí i houby

Američtí badatelé prozkoumali lebky dvou druhů sloních ptáků pomocí počítačové tomografie a rekonstruovali tak podobu jejich mozků. Ukázalo se, že tito obří ptáci měli velmi malá, přímo zakrnělá mozková centra zraku. Vědci z toho vyvozují, že aepyornisové žili nočním životem, při němž zrak příliš nepotřebovali. Dokonce prý byli téměř slepí. Něco takového přitom prakticky nikdo neočekával. Namísto zraku se tito ptáci spoléhali spíše na čich, podobně jako novozélandští ptáci kiviové.

University of Texas at Austin