Sonda MAVEN slaví svůj první marsovský rok na oběžné dráze

05.10.2016 - Martin Reichman

Jeden marsovský rok odpovídá 1,88 roku pozemského a právě tak dlouho již na oběžné dráze rudé planety působí americká sonda MAVEN

Sonda, která konstrukčně z části vychází ze sond Mars Reconnaissance Orbiter a Mars Odyssey je dílem společnosti Lockheed Martin Space Systems. Do vesmíru sonda odstartovala 17. listopadu 2013 z floridského Mysu Canareval.

Na oběžnou dráhu rudé planety sonda vstoupila o deset měsíců později – 22. září 2014. Za tuto dobu má na svém kontě množství zajímavých objevů - především v otázkách marsovské ionosféry a působení slunečního větru na povrch Marsu.

TIP: NASA věří, že družice MAVEN vyřeší největší záhadu Marsu: Kam zmizel život?

Na odpočinek se MAVEN ale rozhodně nechystá – NASA nedávno oznámila, že její mise bude prodloužena o další dva roky. Sonda tak pravděpodobně dostane příležitost oslavit i své druhé marsovské narozeniny.

Důležité objevy sondy MAVEN:

lasp.colorado.edu

• Zdroj fotografií: NASA, GSFC