Sonda MRO má potíže: Přešla do nouzového režimu

19.02.2018 - Martin Reichman

Říká se, že pokud chcete pobavit Boha, zmiňte se mu o svých plánech. A zdá se, že to platí i ve vesmíru. 9. ledna oznámila NASA další prodloužení mise sondy MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Sonda, která působí na oběžné dráze Marsu od března 2006, již několikrát překročila původně plánovanou minimální životnost. Podle nových plánů NASA by měla úspěšná mise MRO pokračovat až do roku 2020

Součástí nového plánu mají být i změny týkající se využití některých přístrojů řídících sondy – namísto stárnoucích laserových gyroskopů a akcelerometrů chce NASA více využívat data ze star trackerů – speciálních vysokorychlostních fotoaparátů, sloužících pro správné vyhodnocení polohy sondy. Sonda MRO již absolvovala několik testů, které prokázaly, že si určením polohy vystačí se star trackery. Na plnou orientaci podle hvězd měla MRO přejít příští měsíc. Cílem nového nastavení je snaha o prodloužení životnosti z baterií.

TIP: Na oběžné dráze Marsu začíná být plno: Mohou se sondy srazit?

Necelý týden po odtajnění nových plánů ale přišla nečekaná komplikace – sonda MRO přešla do nouzového režimu. Podle vědců z JPL MRO sice komunikuje s řídícím střediskem na Zemi a udržuje bezpečnou a stabilní teplotu, dočasně ale pozastavila svá vědecká pozorování a další služby. Mimo jiné i komunikační rozhraní pro marsovské rovery.

Podle projektového manažera JPL Dana Johnstona nejspíš nejde o nic závažného, přesný důvod přechodu sondy do nouzového režimu ale vědci zatím neznají. Aktuálně probíhá kompletní diagnostika sondy. K plnohodnotné vědecké práci by se mohla MRO vrátit přibližně za týden. Pochopitelně pouze v případě, že se vědcům podaří odhalit příčinu současných potíží.

NASA, JPL,