Sonda New Horizons míří vstříc novým výzvám: Na co se můžeme těšit?

23.01.2017 - Martin Reichman

Planetární sonda New Horizons se nachází zhruba v polovině cesty mezi Plutem a jejím příštím cílem. Na co se můžeme těšit?

Planetka 2014 MU69 -<p>Planetka 2014 MU69 by mohla představovat pozůstatky stavebních kamenů, pocházejících z časů formování Sluneční soustavy.</p>
Planetka 2014 MU69 -

Vše, co jsme věděli o Plutu před misí sondy New Horizons, by se vešlo na jeden list papíru. Nyní, rok a půl po průletu sondy v těsné blízkosti této trpasličí planety, mají vědci k dispozici drtivou většinu pořízených dat. Nad záplavou fotografií a vědeckých údajů mohou nyní vědecké kapacity bádat dlouhé roky. Mise sondy tím ale zdaleka neskončila, New Horizons míří vstříc novým výzvám.

Nové cíle pro Nové obzory

Aktuálně sonda míří k objektu Kuiperova pásu pojmenovaném 2014 MU69. Dorazit by k němu měla 1. ledna 2019. V porovnání s Plutem je planetka 2014 MU69 miniaturní – průměr Pluta je 2 370 kilometrů, planetka 2014 MU69 je zhruba 50× menší – její průměr vědci odhadují na 45 kilometrů.

TIP: Sonda New Horizons poslala první data z cesty k planetce v Kuiperově pásu

Přestože je podle vědců 2014 MU69 typickým zástupcem objektů Kuiperova pásu, rozhodně nejde o tuctový a nezajímavý balvan. Vědci na základě její trajektorie usuzují, že by mohlo jít o zbytky dávných stavebních kamenů, pocházejících z časů formování Sluneční soustavy. Vzhledem k tomu, že nejsou ohřívány Sluncem, mohou obsahovat vzorky staré až 4,5 miliardy let.

Pokud vše půjde podle plánu, můžeme se těšit na fotografie s ještě vyšším rozlišením než v případě Pluta. 2014 MU69 má mnohem menší gravitaci a sonda se tak k ní dostane mnohem blíž. Vše ale bude záležet na správném načasování a přesném nevedení sondy. Komunikační prodleva bude během průletu kolem planetky 2014 MU69 šest hodin a jakékoliv korekce na poslední chvíli tak budou zcela vyloučené.

• Zdroj fotografií: NASA/JHUAPL/SwRI/Alex Parker