Sonda Rosetta zamířila ke kometě 67P

05.03.2016

2. března 2004 v 8:17 středoevropského času odstartovala z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně raketa Ariane-5 G+, která do vesmíru vynesla sondu Rosettu. Původním cílem sondy byla kometa 46P/Wirtanen. Start se měl uskutečnit v lednu 2003, ale měsíc před plánovaným startem došlo k havárii rakety Ariane 5. Start sondy byl proto pozastaven do vyšetření příčin havárie.

Po skončení vyšetřování už ale kometa a Země nebyly ve vzájemně vhodné poloze, proto se v květnu 2003 přistoupilo k náhradnímu řešení – novým cílem Rosetty se stala kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

10 let a miliardy kilometrů

Přestože výchozí vzdálenost Země a komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko byla v době startu Rosetty pouhých 450 milionů kilometrů, musela sonda před svým setkáním s kometou urazit desetkrát větší vzdálenost – 6,4 miliardy kilometrů, což je téměř 44× vzdálenost Země – Slunce.

Na své cestě Rosetta několikrát obletěla Slunce, Zemi a Mars. V roce 2008 Rosetta proletěla jen 803 km od planetky Šteins, v roce 2010 pak 3 162 km od planetky Lutetia

Rosetta více než tři roky své cesty strávila v klidovém stavu hibernace. Poprvé „usnula“ v březnu 2008 a „probudila se“ o čtyři měsíce později, aby pořídila snímky planety Šteins. Podstatně delšího „spánku“ si sonda užila po průletu kolem planetky Lutetia v červenci 2010. Druhá hibernace Rosetty trvala zhruba tři roky – do ledna 2014. Na oběžnou dráhu komety sonda vstoupila na počátku srpna 2014.