Společnost Stratolaunch představila svůj nový hypersonický letoun

06.06.2022 - Martin Reichman

Společnost Stratolaunch představila opakovaně použitelný hypersonický letoun. Má sloužit pro výzkumné účely i tajné mise

<p>Hypersonický letoun Talon-A (TA-0). <em>(foto: Stratolaunch, Domenic Moen, CC0)</em></p>

Hypersonický letoun Talon-A (TA-0). (foto: Stratolaunch, Domenic Moen, CC0)


Reklama

Společnost Stratolaunch má za sebou komplikovanou minulost. Americkou společnost založil v roce 2011 spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen a ve své době byla firma přirovnávána k projektům dalších miliardářů – k Virgin Galactic zakladatele firmy Virgin Richarda Bransona, společnosti SpaceX šéfa firmy na výrobu elektromobilů Tesla Elona Muska či k firmě Blue Origin zakladatele internetového obchodu Amazon Jeffa Bezose. Firma ale po smrti Allena v roce 2019 oznámila ukončení své činnosti.

Povstání z popela

Tím ale příběh značky neskončil – několik měsíců po oznámeném konci společnost odkoupilo sdružení investorů (Cerberus Capital Management) a oživilo tak projekt hypersonických letounů. Změna vlastnické struktury nicméně přinesla i změnu zaměření. Z původního plánu na finančně úspornější dopravu družic na oběžnou dráhu jde dnes spíše o bezpilotní testovací platformu pro nadzvukové rychlosti.

Nyní firma Stratolaunch představila svůj nový testovací letoun Talon-A právě pro program hypersonických letů. Podle dostupných informací byl měl Talon-A, označovaný jako TA-0, startovat z podvěsu letounu Scaled Composites Model 351 Stratolaunch (přezdívaného Roc, podle bájného ptáka Noha) z výšky okolo 10 700 metrů (35 000 stop). 

Výzkum i přísně tajné mise

Roc je v současnosti letounem s největším rozpětím křídel na světě (117 metrů). Pohání jej šest motorů Pratt & Whitney PW4056 (stejné využívají například Boeingy 747 nebo Airbusy A330) a k startu i přistání využívá standardní přistávací plochu. Pod svými křídly má být schopen vynést až tři kusy letounů Talon-A, které mají zvládnout rychlosti okolo Mach 6 (cca 7409 km/h).

Stratolaunch Roc a zavěšený Talon-A (foto: Stratolaunch, CC0)

Hypersonické Talony-A mají primárně sloužit pro hypersonický výzkum, experimenty a nejrůznější operační mise. Ve vzduchu mohou shromažďovat údaje o aerodynamických vlastnostech, přičemž uspořádání přístrojů a senzorů lze upravit podle potřeb zákazníka. Je také navržen tak, aby mohl nést utajovaný náklad, který lze po letu bezpečně vyzvednout a analyzovat.

TIP: Australské hypersonické letadlo má zlevnit dopravu satelitů na oběžnou dráhu

Firma nyní plánuje separační testy verze TA-0 (zatím bez raketových motorů). Poté by měly přijít na řadu letové testy verze TA-1 a ve vývoji je i pokročilá verze TA-2. Pokud vše půjde podle plánu, první komerční lety by hypersonický letoun Talon-A mohl zvládnout již v příštím roce. 

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Až stanice doslouží, nové moduly se od ní odpojí a zůstanou na oběžné dráze pro soukromé účely. (foto: NASA, CC0)

Vesmír
Revue

Kočrka, kohout nebo třeba kozel - tato zvířata byla ve středověku považována za pomocníky čarodějnic. (foto: Pexels, Lucas PezetaCC0)

Historie

Kareta obrovská (Chelonia mydas) je coby ohrožený druh chráněna. V dospělosti jsou jejími jedinými nepřáteli větší druhy žraloků (zejména žralok tygří) a člověk. (foto: Wikimedia Commons, National Marine Sanctuaries, CC0)

Věda

Hideki Tódžó již jako japonský premiér na manilském letišti před inspekcí posádky Filipín. Japonští vojáci na souostroví povraždili statisíce civilistů. (foto: Wikimedia Commons, Reader's Digest, TT News AgencyCC0)

Válka

Po měsíci „UPF diety“ přibral Chris van Tulleken sedm kilogramů (tři kilogramy tvořil jen tělesný tuk, zbytek sacharidy uložené v játrech a svalech), z průměrné hmotnosti podle BMI poskočil k nadváze. (ilustrační foto: Shutterstock) 

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907