Starověcí Egypťané mumifikovali ohromné množství divoce žijících ptáků

17.11.2019 - Stanislav Mihulka

DNA mumifikovaných ibisů ukázala, že Egypťané tyto ptáky nechovali na farmách, ale lovili je ve volné přírodě

<p>Ptačí mumie byly nabízeny jako obětiny pro boha Thovta.</p>

Ptačí mumie byly nabízeny jako obětiny pro boha Thovta.

O dávných Egypťanech víme, že s chutí mumifikovali ptáky. Archeologové objevili spousty takových mumií. Je jich tak mnoho, že podle dosavadních názorů odborníků Egypťané museli chovat příslušné druhy ptáků, především ibise, na farmách, aby bylo možné zajistit takové množství ptačích mumií. Mumie ptáků byly oblíbenou obětinou pro boha moudrosti a magie Thovta, který býval zobrazován v podobě muže s hlavou ibise.

Tým genetiků ale nedávno zjistil, že to nejspíš bylo jinak. Pro účely svého výzkumu získali vzorky DNA ze 40 mumifikovaných ibisů, kteří byli objeveni v celkem 6 různých katakombách ze starověkého Egypta. Tyto mumie jsou staré zhruba 2 500 let a pocházejí z období, kdy se v Egyptě velice běžně obětovali ibisové.

TIP: Velká egyptská mumie krokodýla obsahovala desítky mláďat

Analýzy DNA vypověděly jiný příběh. Genetická informace mumifikovaných ibisů je dost pestrá a v podstatě odpovídá genetické diverzitě, kterou dnes známe u volně žijících ptáků. Kdyby Egypťané chovali ibisy a další ptáky na farmách, pak by jejich DNA byla mnohem více uniformní, tak jak to pozorujeme u dnešních hospodářských ptáků a dalších zvířat. Egypťané podle všeho chytali pro své obětiny divoké ptáky ve volné přírodě.

• Zdroj fotografií: Wasef, Wikipedie