Štastné bzučení: Vědci zjistili, že čmeláci mají emoce a nálady

01.10.2016 - Stanislav Mihulka

Experimenty s odměnami prozradily, že i čmeláci nejspíš žijí život plný pocitů

Čmelák v náladě -<p>Nový výzkum odhalil pocity čmeláků</p>
Čmelák v náladě -

Nový výzkum odhalil pocity čmeláků

Ačkoliv emoce a pocity obvykle považujeme za vnitřní záležitost každého z nás, ve skutečnosti bývají vidět i navenek. Například je lze je odvodit z chování v určitých situacích.

Postupně se ukazuje, že emoce mají i živočichové, do nichž bychom to neřekli. Najdou se i u hmyzu. Britští badatelé pečlivě pozorovali čmeláky, jako se chovají v různých experimentálních scénářích. Některým nabízeli pamlsky, a pak jejich chování srovnávali se čmeláky, kteří nic nedostali. Jindy zase simulovali útok predátora a sledovali, co to se čmeláky udělá.

Čmeláci plní emocí

Vědci nakonec došli k závěru, že čmeláci prožívají emoce a nálady. Od těch lidských se určitě liší, ale v hrubých rysech jim asi rozumíme. Když pokusní čmeláci dostali přípravek, který blokuje dopamin, neurohormon těsně související se systémem odměny a potěšení v mozku, tak se jejich emoční reakce na pamlsky vytratily. Dopamin tedy hraje v emocích čmeláků významou roli.

TIP: Chápavá němá tvář: Psi rozumějí emocím ostatních psů i svých pánů

Podle vědců to vlastně není až takové překvapení. Hmyz možná vypadá naprvní pohled jinak než my, hmyzí mozky jsou ale ve skutečnosti v řadě ohledů podobné těm lidským.

• Zdroj fotografií: Tony Wills / Wikimedia Commons