Štěně z permafrostu sežralo jednoho z posledních srstnatých nosorožců

29.08.2020 - Stanislav Mihulka

Podle analýz DNA mělo 14 tisíc let staré štěně ze Sibiře těsně před smrtí pozoruhodnou „poslední večeři“

Na místě zvaném Tumat na severovýchodě Sibiře objevili archeologové v roce 2011 mumifikované štěně ze sklonku nejmladší doby ledové. Je staré asi 14 tisíc let a zemřelo zhruba ve věku 3-9 měsíců. Vzhledem k tomu, že zhruba v té době probíhala domestikace vlků a jejich „přerod“ v psy, je obtížné určit, zda jde o štěně psa anebo vlka.

Když vědci mumii štěněte zkoumali, objevili v jeho žaludku kus nestrávené kůže se žlutými chlupy. Nejprve si mysleli, že štěně mělo k poslednímu jídlu kus jeskynního lva. Pak ale analyzovali DNA ze zmíněné kůže a zjistili, že se ve skutečnosti jedná o kus srstnatého nosorožce. Tím se tento objev stal ještě mnohem zajímavějším.

TIP: Unikátní nález: Na Sibiři objevili 40 tisíc let starou zmrzlou hlavu vlka

Jak totiž uvádí Edana Lord ze švédského výzkumného centra Centre for Palaeogenetics, která byla členkou výzkumného týmu, právě v té době srstnatí nosorožci definitivně vymřeli. Zmíněně štěně tak muselo sežrat kus jednoho z posledních srstnatých nosorožců, co kdy chodili po Zemi.

Radiokarbonové datování potvrdilo, že snězený kus nosorožce je stejně starý jako samotné štěně, takže nešlo o staré zbytky dříve uhynulého zvířete. Štěně mohlo být členem vlčí smečky, která narazila na čerstvou mrtvolu srstnatého nosorožce, anebo doprovázelo lidské lovce a nosorožec byl jejich kořistí.