Unikátní nález: Na Sibiři objevili 40 tisíc let starou zmrzlou hlavu vlka

14.06.2019 - Stanislav Mihulka

Sibiřský permafrost vydal unikátní fosilii výtečně zachovalé hlavy dávného vlka

<p>Zachovalá vlčí hlava ze sibiřského ledu.</p>

Zachovalá vlčí hlava ze sibiřského ledu.

Věčně zmrzlá půda, čili permafrost, ukrývá mnohé podivuhodné věci, které díky globálnímu oteplování vycházejí na světlo. Je mezi nimi i unikátní vlčí hlava, kterou se podařilo objevit loni na Sibiři. Díky uložení v permafrostu je tato hlava výjimečně dobře zachovalá, včetně srsti a dokonce i mozku.

Pozůstatky vlka našel místní muž, který v odlehlých oblastech Jakutska společně s dalšími takzvanými lovci mamutů pátrá v permafrostu po slonovině. Podobné skupinky jsou v současnosti pro místní vědce největším zdrojem nálezů pozůstatku pravěkých zvířat. Společně s hlavou se našla i téměř nedotčená mláďata lva jeskynního.

Ruští a japonští vědci odhadují stáří vlčí hlavy asi na 40 tisíc let. V té době, v období pleistocénu, na Zemi panovala doba ledová. Zatím není jasné, jak dotyčný vlk přišel o hlavu nebo vlastně o tělo. Podle vědců ale nejde o dílo lidských rukou, protože první lovci se v této části světa objevili až o necelých 8 tisíc let později.

TIP: Arktický permafrost taje a vědcům přidělává vrásky na čele

Vlk, jemuž patřila objevená hlava, byl dospělý, asi ve věku 2 až 4 let. Hlava měří asi 40 centimetrů a je o zhruba 25 procent větší, nežli hlava dnešních vlků obecných. Zřejmě jde o pleistocenní formu vlka obecného, není to ale ještě úplně jisté. Paleontologové jsou nadšeni, protože jde o první nález pozůstatků dospělého vlka se zachovalými tkáněmi. Pro odborníky je tento vlk cenným srovnáním tehdejších a dnešních vlků. Teď přijde na řadu analýza DNA tohoto dávného vlka, kterou by neměl být problém z fosilie získat.

• Zdroj fotografií: Albert Protopopov / Siberian Times