Strava ovlivňuje plodnost: Čím více ořechů, tím lepší kvalita spermatu

14.11.2020 - Stanislav Mihulka

Prostředí a životní styl mají vliv na lidskou plodnost. Alkohol a cigarety škodí, ořechy naopak prospívají

<p>Jezte ořechy, jsou zdravé, nabádají odborníci. Jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin, ochránců před aterosklerózou a infarktem.</p>

S lidskou plodností, především pokud jde o kvalitu spermatu, je již dlouho spojováno prostředí, v němž lidé žijí, a také jejich životní styl. Takové faktory se mohou projevit na epigenetických změnách, tedy takových, které pozmění čtení DNA buňkou, ale nikoliv samotný zápis v DNA. Často se to týká metylace DNA, čili navěšení chemických značek, které informují buňku, co má s dotyčnou částí DNA dělat.

Doposud se vědělo, že na kvalitu spermií negativně působí pití alkoholu, kouření a užívání řady dalších drog. Úloha potravin ale není až tak dobře známá. Skupina španělských a amerických odborníků nedávno zjišťovala, jaký vliv mají na stav DNA lidských spermií, a tím i na jejich plodnost, ořechy. Badatelé uspořádali experiment se 72 zdravými muži nekuřáky, z nichž 48 podávali k jídlu směs ořechů, která obsahovala mandle, lískové ořechy a vlašské ořechy.

TIP: Chemikálie v domácnostech přispívají k neplodnosti mužů i domácích psů

Experiment ukázal, že u mužů z „ořechové“ skupiny došlo ke změnám „chemických značek“ v celkem 36 oblastech genomu. Některé z těchto změn byly velmi výrazné. Dřívější výzkum přitom odhalil, že právě tyto ořechy ve stravě významně zlepšují kvalitu lidského spermatu.

Vědci z toho usuzují, že pozorované změny „chemických značek“ jsou pro mužskou plodnost příznivé. Zatím ale není úplně jasné, jaké látky obsažené v ořechách jsou příčinou pozorovaných změn. V podezření jsou například kyselina listová a genistein ze skupiny izoflavonů. Výzkum vlivu potravin na plodnost je teprve v počátcích a bude nepochybně pokračovat.