Stromy jsou nejen plíce planety, ale také zelené elektrické generátory

06.04.2018 - Zuzana Teličková

Je všeobecně známo, že rostliny fungují jako plíce planety. Podle studie vědců z Queenslandské technologické univerzity je ale možné, že také elektrifikují atmosféru

Ze země do atmosféry -<p>Zejména stromy s hluboko sahajícími kořeny předávají do atmosféry radon</p>
Ze země do atmosféry -

Zejména stromy s hluboko sahajícími kořeny předávají do atmosféry radon

Vědci se již delší dobu domnívali, že existuje souvislost mezi stromy a elektřinou v atmosféře, spojovací článek se ale podařilo objevit až nedávno. Experimenty na šesti různých místech v okolí Brisbane ukázaly, že vzduch nad hustě zalesněnými oblastmi obsahuje dvakrát více pozitivních a negativních iontů než nad otevřenými travnatými oblastmi, jako jsou například parky.

TIP: Spolupráce a boje zeleného světa aneb Rostlinní bratři a nepřátelé

Stromy totiž fungují jako pomyslná pumpa, která čerpá z podzemních vod radon a ten pak skrze listy či jehličí předává do atmosféry. Působením radonu a kosmického záření dochází k elektrifikaci atmosféry. Nejúčinněji k ní přispívají stromy s hluboko zapuštěnými kořeny, jako jsou například eukalypty. Vědci odhadují, že eukalyptové lesy přispívají celými 37 % do celkového množství radonu v ovzduší.