Supernova nad Mnichovem: Bavorská metropole má nové planetárium

02.05.2018 - Martin Reichaman

<p>Působivý večerní záběr byl pořízen několik dní před otevřením a v pozadí na obloze zachycuje setkání planety Venuše a mladého Měsíce.</p>

Bavorská metropole se dočkala zbrusu nového planetária. Planetárium nesoucí název ESO Supernova je výsledkem spolupráce Evropské jižní observatoře a Institutu teoretických studií v Heidelbergu. Působivou stavbu navrhla architektonická kancelář Bernhardt + Partner. Má připomínat těsný dvojhvězdný systém, ve kterém dochází k přenosu hmoty mezi složkami.

V útrobách budovy ESO Supernova se nachází interaktivní astronomická expozice, ve které si návštěvníci mohou prohlédnout a vyzkoušet skutečné astronomické pomůcky nebo provádět experimenty, které jim pomohou pochopit, co znamená být astronomem, pracovat jako vědec a odhalovat tajemství vesmíru.

K nejzajímavějším lákadlům a exponátům výstavy patří pravděpodobně největší snímek hvězdné oblohy měřící 40 metrů, pravý meteorit, segment primárního zrcadla připravovaného dalekohledu ELT, na který je možné si sáhnout nebo například stanoviště, kde si z připravených pomůcek můžete postavit funkční dalekohled. Atleticky zdatní návštěvníci si mohou vyzkoušet jízdu na kole světelnou rychlostí.

ESO Supernova bude mít otevřeno každý týden, od středy do pátku mezi 9:00 a 17:00, v sobotu a neděli od 12:00 do 17:00. Veškeré aktivity jsou nabízeny v angličtině a němčině, v roce 2018 je vstup zcela zdarma. Vstupenky je možné rezervovat online a následně vytisknout po příjezdu do centra.

Evropská jižní observatoř