Svérázné obchodnické triky a marketing využívali prodejci již v 17. století

17.11.2020 - Tomáš Konečný

Promyšlené marketingové tahy nepředstavují záležitost posledních desetiletí – objevovaly se už v 17. století. Tehdejší obchodníci využívali chytré triky, aby přiměli ženy k ohromným nákupům látek, šperků i líčidel

<p>Podle daňových výměrů utratili Londýňané v roce 1688 za oblečení víc než čtvrtinu svých příjmů. Kvůli neustálému nakupování šatů, šperků a líčidel mnohé ženy své manžele zadlužily.</p>

Podle daňových výměrů utratili Londýňané v roce 1688 za oblečení víc než čtvrtinu svých příjmů. Kvůli neustálému nakupování šatů, šperků a líčidel mnohé ženy své manžele zadlužily.


Reklama

Dramatický rozmach Londýna na sklonku 17. století s sebou přinesl zrod řady marketingových triků a módních trendů, uplatňovaných dodnes. Po pádu puritánského režimu Olivera Cromwella, v němž zákony oděv striktně regulovaly, zavládla touha po extravagantním oblékání. První diktáty módy šly ruku v ruce s rodícím se bulvárním tiskem, pro nějž dvůr Karla II. s jeho milenkami znamenal doslova požehnání. Vedle zpráv od dvora plnily stránky bulváru rytiny králových oblíbenkyň, slavných hereček či dvořanů – a lidé začali napodobovat jejich styl oblékání. Oděvní výroba vstoupila do éry sezonních barev a modelů, proměnlivých trendů a módních kolekcí. Podle daňových výměrů utratili Londýňané v roce 1688 za oblečení víc než čtvrtinu svých příjmů.

Raný marketing

Obchodníci s módním zbožím dokonce vytvářeli první řetězce, kdy pod svým jménem provozovali londýnské pobočky. Kromě plakátů a inzerátů využívali i méně čestné marketingové praktiky: Najímali například mladé a pohledné tovaryše, aby na ulicích flirtovali s potenciálními zákaznicemi a přiměli je zavítat do obchodu.

Někteří prodejci udržovali dobré vztahy s určitými dámami, zasílali jim své modely a platili jim, když se v nich ukazovaly v divadlech, na dostizích a při veřejných oslavách, kde obchodníka doporučovaly. Divadelní jeviště ostatně sloužila jako první mola pro přehlídky. Od roku 1660 totiž mohly dámy ztvárňovat dramatické role a jejich kostýmy se okamžitě staly měřítkem vkusu.

Korzování po obchodech záhy představovalo pro řadu žen běžnou náplň dne. Prodejci si pak stěžovali na tzv. hedvábnice, které krámy pouze obcházely a nic si nekoupily, ačkoliv předtím donutily obsluhu rozvinout před nimi role hedvábí a dalších látek.

Nákupní vášeň

Podle anglického práva tvořila žena se svým manželem od okamžiku sňatku jedinou osobu a podléhala mu – což ovšem pro provdané dámy znamenalo i jednu výhodu: Nemohly odpovídat za dluhy způsobené nakupováním a jednaly mužovým jménem. 

TIP: Není trh jako jarmark: Jaká pravidla museli obchodníci v dávných dobách dodržovat?

Brzy bylo běžné, že ženy vycházely z domu na nákupy oděvů, šperků, exotických látek i líčidel, přičemž v obchodě zanechaly svou adresu a nejeden prodejce luxusního zboží pak musel peníze od jejich manželů vymáhat u soudu. Vyskytly se i případy, kdy nebozí měšťané skončili kvůli nákupní vášni svých drahých poloviček ve vězení pro dlužníky. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Křídový pták Falcatakely forsterae.

Věda

Konstantinův křest, obraz namalovaný pravděpodobně Gianfrancescem Pennim.

Historie

Stávající vesmírná smlouva zakazuje použití jaderných zbraní nebo jiných zbraní hromadného ničení ve vesmíru. Průzkum vesmíru, Měsíce a jiných nebeských těles by měl být motivován výhradně mírovými účely.

Vesmír

 Dohodová propaganda dokázala německé zločiny v Belgii propagandisticky využít.

Válka

Pod ochranou rodiny

Vorvani obrovští (Physeter macrocephalus) oplývají vysokou inteligencí a jsou obdařeni vyvinutým sociálním cítěním. Jestliže je některý vorvaň napaden, útočník je vzápětí vystaven nemilosrdnému zásahu dalších členů rodinného klanu. Například když se do nebezpečí dostane mládě ohrožované kosatkami nebo žraloky, vyšle signál a ostatní vorvani ihned připlavou. Utvoří kolem ohroženého jedince kruh, přičemž jejich hlavy směřují dovnitř a nebezpečné ocasy jsou připraveny uštědřit útočníkům smrtelnou ránu.

Příroda

Pro Evropany byly dřevěné inuitské mapy jen primitivním suvenýrem – ony však velice účinně kopírují topografii pobřeží.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907