Světelné znečištění sílí: Noční obloha je dvakrát jasnější než před 8 lety

Hvězdy viditelné pouhým okem mizí z oblohy závratným tempem. Příčinou je rostoucí míra světelného znečištění...

24.01.2023 - Stanislav Mihulka

Když se obyvatelé měst ukládají ke spánku, jejich budovy a veřejné osvětlení po celou noc zaplavují široké okolí umělým světlem. V dnešní době už téměř není možné pozorovat hvězdy nejen nad velkoměsty, ale ani nad menšími městy. Městské děti už ani nevědí, jak vlastně vypadá Mléčná dráha na obloze.

Tento zneklidňující trend pozorujeme již dlouhá desetiletí. Astronom Kurt Riegel již v roce 1973 varoval, že stále intenzivnější umělé osvětlení významně mění naše vnímání noční oblohy. Od té doby jsme rovněž zjistili, že světelné znečištění neohrožuje jen romantiku jasných nocí, ale také okolní ekosystémy, především pokud jde o populace hmyzu.

Kdy jsou ty hvězdy?

Christopher Kyba z německého Helmholtzova centra pro výzkum geologických věd varuje, že světelné znečištění noční oblohy postupuje mnohem rychleji, než naznačovaly satelitní snímky. Jinými slovy, z oblohy mizí stále více hvězd, nečekaným tempem.

Vizualizace různých stupňů světelného znečištění. (grafika: NOIRLab/NSF/AURA, P. MarenfeldCC BY-SA 4.0)

Kyba a jeho kolegové využili pozorování více než 50 tisíc občanských vědců, kteří porovnávali aktuální stav oblohy a množství viditelných hvězd s hvězdnými mapami, které odpovídaly různému stupni světelného znečištění. Výsledky jejich výzkumu, zveřejněného minulý týden v prestižním časopisu Science, jsou opravdu alarmující.

TIP: Nová mapa světelného znečištění: Pro 60 % Evropanů je Mléčná dráha neviditelná

Badatelé zjistili, že noční obloha se mezi lety 2011 až 2022 každým rokem zjasnila o zhruba 7 až 10 procent. Tato rychlost postupu světelného znečištění přitom odpovídá zdvojnásobení jasu noční oblohy během méně než 8 lety či více než čtyřnásobnému zvýšení jasu za 18 let. Vědci odhadují, že při tomto trendu úbytku tmy děti narozené pod oblohou s průměrně 250 viditelnými hvězdami budou v době dokončení školní docházky vídat na obloze méně než 100 hvězd.