Svižní superobři: Spirální supergalaxie rotují extrémní rychlostí

Největší spirální galaxie ve známém vesmíru mají také největší rychlost rotace

21.10.2019 - Stanislav Mihulka

Jak rychle rotují galaxie? Mléčná dráha představuje průměrnou spirální galaxii. Měření v oblasti Sluneční soustavy udávají, že se Mléčná dráha otáčí rychlostí asi 210 kilometrů za sekundu. Podle nového výzkumu ale rychlost rotace Mléčné dráhy dost zaostává za otáčení těch největších známých spirálních galaxií.

Vědci zjistili, že veliké spirální galaxie, kterým se říká spirální super galaxie, rotují až rychlostí 570 kilometrů za sekundu. Spirální super galaxie jsou přitom výjimečné v celé řadě ohledů. Největší z nich jsou asi dvacetkrát hmotnější než Mléčná dráha. Takoví obři mají průměr asi 450 tisíc světelných let, zatímco Mléčná dráha měří asi 100 tisíc světelných let.

Rotace spirálních obrů

Není divu, že takových spirálních super galaxií známe jen velmi málo. K dnešnímu dni asi jen stovku. Patrick Ogle z amerického institutu Space Telescope Science Institute v Baltimoru a jeho spolupracovníci studovali tyto galaxie pomocí teleskopu Southern African Large Telescope (SALT), což je největší optický teleskop na jižní polokouli.

TIP: Výjimečný úspěch: Vědci přesně změřili pohyby hvězd v jiné galaxii

Vědci si zatím nejsou jistí příčinami rychlé rotace spirálních supergalaxií. Podle převládající teorie je to způsobeno tím, že se masivní spirální galaxie nacházejí ve značně velkých a hmotných halech temné hmoty. Taková hala by měla obklopovat každou galaxii. Hala temné hmoty kolem spirálních super spirálních galaxií by ale měla být tak velká, že to odpovídá spíše celé skupině normálních galaxií. Takové obrovské množství temné hmoty pohání rotaci těchto galaxií, ale zároveň v nich zřejmě brzdí tvorbu nových hvězd.

SDSS, P. Ogle & J. DePasquale (STScI)