Švýcarsko zakázalo vaření živých humrů

16.01.2018 - Zuzana Rychlá

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

Důvod, proč se humři a další korýši vaří zaživa, je prostý – v jejich tělech se nachází škodlivé bakterie, které se po jejich smrti rychle množí. Navíc mohou uvolňovat nebezpečné toxiny, které se nezničí ani vařením.

Vědci dlouho předpokládali, že humři necítí bolest, protože nemají skutečný mozek. Pozdější výzkum ale ukázal, že korýši na poškození tkáně reagují fyzicky i hormonálně, tudíž bolest pravděpodobně cítí. Do svého krevního řečiště navíc při vaření zaživa uvolňují hormon kortizol, tedy stejný hormon, který produkuje člověk, když ho něco bolí.

TIP: Humr a ústřice: Dříve podřadné jídlo, dnes gurmánská lahůdka

S krutou praxí vaření zaživa se nově rozhodly skoncovat úřady ve Švýcarsku. Od 1. března budou muset být humři před vařením omráčeni – buď elektrickým proudem, nebo fyzicky. Stejně tak úřady zpřísnily podmínky pro přepravu zvířat a skončí tak jejich přeprava v hromadách ledu. Nově se musí korýši přepravovat v co nejpřirozenějším prostředí.

The Guardian, Nature