Švýcarští vědci vyrobili duhovou čokoládu bez použití barviv

29.12.2019 - Martin Reichman

A tenhle znáte? Sejdou se takhle tři vědci u oběda a baví se o čokoládě? Mohla by mít i jinou barvu než hnědou nebo bílou? To, co zní jako začátek vtipu, je ve skutečnosti popis jedné schůzky švýcarských vědců polytechnické školy v Curychu. Patricka Rühse, Etienna Jeoffroye a Henninga Galinskiho obědové tlachání inspirovalo natolik, že se vrhli do experimentování.

Čokoláda v barvách duhy

Ke svým prvním pokusům o přebarvení čokolády si vybrali jedlé povlaky zlata a oxidu titaničitého. Výsledkem (v závislosti na množství přidané látky) byla zlatožlutá a temně modrá čokoláda. Tento postup ale kvůli jeho nepraktičnosti a přílišné složitosti vědci zavrhli.

Namísto přísad vědci vsadili na nový výrobní postup. Zjednodušeně řečeno – jejich čokoláda neměla být přebarvená, měla ale díky novému postupu budit dojem jiné barevnosti. Do týmu proto přijali studentku materiálových věd Anitu Zinggovou, která se problematikou barevnosti zabývá v rámci svého vlastního projektu. Po sérii neúspěšných pokusů a omylů narazili na zlatý grál – podařilo se jim vyrobit třpytící se čokoládu v barvách duhy. Následné ladění pak třpyt proměnilo v záři.

TIP: Ruby: Nová čokoláda vypadá a chutná jako žádná jiná

Přesný postup zůstává z pochopitelných důvodů tajný. Vědci si své know-how pojistili patentem a oslovili tradiční výrobce čokolád s nabídkou rozšířit portfolio o duhovou verzi. Kdy a zda vůbec se duhová čokoláda dostane na trh jasné v tuto chvíli není, co ale jasné je, že tento pozoruhodný „čokoduhový projekt“ je dokonalou ukázkou multidisciplinární spolupráce napříč několika vědeckými obory.