Tajemství vlasatic: Můžeme na obloze pozorovat komety bez ohonu?

04.07.2020 - Michal Švanda

Pro komety jsou jejich ohony natolik typické, že si je bez nich vlastně ani neumíme představit. Mohou ale existovat komety bez ohonu?

<p>Chvost komety se objevuje až v blízkosti Slunce.</p>

Chvost komety se objevuje až v blízkosti Slunce.


Reklama

Ve své podstatě představuje kometa meziplanetární těleso složené především z ledu, jenž ovšem není čistý: Jsou v něm zamrzlá nejrůznější prachová zrna, pocházející převážně z počátků existence Sluneční soustavy. 

Kometa, která se pohybuje daleko v hlubinách našeho solárního systému, tedy vypadá jako hrouda špinavého ledu s typickým rozměrem několika kilometrů a nejčastěji s velmi nepravidelným tvarem. Jakmile se však kometární jádro dostává do blízkosti naší hvězdy, led působením záření sublimuje a uvolňují se i uvězněná prachová zrna, jež sluneční záření výrazně rozptylují. Jádro se nejprve obalí jakousi pseudoatmosférou – komou –, a je-li ještě blíž, unikají částice z komy proti směru letu vlasatice a vytváří se známý chvost. 

TIP: Rekordní vlasatice: Ohon komety 153P/Ikeya-Zhang měřil více než miliardu kilometrů

Je tudíž jasné, že komety bez ohonu pozorovat můžeme: buď v případě, že se jádro nachází daleko od Slunce, nebo formuje-li se pouze koma, a nikoliv chvost, nebo je-li chvost velmi slabý. Vlasatice pak vypadá jako kulovitý mlhavý obláček. 

Je-li naopak kometární aktivita velmi nerovnoměrná s výraznými přetrvávajícími výtrysky v určitých směrech, může mít vlasatice ohonů několik, každý se zdrojem v aktivním centru: Například velká kometa z roku 1744 jich pozorovatelům nabídla hned šest.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907