Rekordní vlasatice: Ohon komety 153P/Ikeya-Zhang měřil více než miliardu kilometrů

10.06.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Kometa 153P Ikeya-Zhang na snímku z 19. března 2002.</p>

Kometa 153P Ikeya-Zhang na snímku z 19. března 2002.

Milovníci komet mají v poslední době doslova žně. Neuplyne týden, abychom se nestali svědky pozoruhodných objevů či úspěchů, které se týkají právě těchto pozoruhodných těles. Nedávno jedním s takovým objevem přišel tým odborníků, který vedl Geraint Jones z britské University College London.

Jones a jeho spolupracovníci objevili novou rekordmanku, pokud jde o nejdelší kometární ohon. Držitelkou rekordu se stala kometa 153P/Ikeya-Zhang, která předvedla pěknou nebeskou show v roce 2002 a ke Slunci se vrátí až za zhruba 350 let. Badatelé zjistili, že ohon této komety měřil více než miliardu kilometrů. Jeho délka více než 7,5krát překračovala vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Vědci to vyčetli z dat americké meziplanetární sondy Cassini. Tato sonda totiž v roce 2002, když se pohybovala mezi oběžnou dráhou Jupiteru a Saturnu, narazila na oblast se zvýšeným výskytem protonů. Původ těchto protonů tehdy mátl vědce a dotyčnou událost se dodnes nedařilo vysvětlit. Jonesův tým tvrdí, že šlo o ohon ionizovaného plynu komety Ikeya-Zhang. Z její tehdejší polohy vědci následně odvodili minimální délku tohoto ohonu.

TIP: Hubbleův dalekohled odhalil zatím nejvzdálenější aktivní kometu historie

Komety obvykle mívají dva ohony. Jeden z nich je tvořený prachem a bývá poněkud zakřivený. Druhý ohon je z ionizovaného plynu a bývá mnohem rovnější, protože je více ovlivňován slunečním větrem a sleduje siločáry magnetického pole. Kometa Ikeya-Zhang s více než miliardu kilometrů dlouhým ohonem sesadila z trůnu kometu C/1996 B2 (Hyakutake), takzvanou Velkou kometu roku 1996. Ohon komety Hyakutake byl zhruba o polovinu kratší.

• Zdroj fotografií: tossalgrosastro.com