Tajný raketoplán amerického letectva je opět přes 400 dní na orbitě

26.10.2018 - Stanislav Mihulka

Bezpilotní raketoplán Boeing X-37B je ve vesmíru na další přísně tajné misi

<p>Raketoplán X-37B na letecké základně Vandenberg Air Force Base.</p>

Raketoplán X-37B na letecké základně Vandenberg Air Force Base.

Vesmír a tajemství k sobě mají velice blízko. Platí to už od samotného počátku letů do vesmíru. Dobývání vesmíru bylo vždy z nemalé části politikou, propagandou a vojenskou operací. Geopolitická situace se možná mění, ale tajné mise do vesmíru pokračují dál.

Tajemství už dlouho obestírají i experimentální bezpilotní raketoplán amerického letectva Boeing X-37B. V současnosti je tento pozoruhodný stroj o délce 8,8 metrů a váze cca 5 tun, někdy též označovaný jako Orbital Test Vehicle (OTV), na své páté misi ve vesmíru, neméně utajované, než byly ty předchozí. Na této misi je raketoplán déle než 400 dní.

Tajné mise na oběžné dráze

Misi OTV-5 zahájil start raketoplánu 7. září 2017, kdy se vznesl na oběžnou dráhu ze Startovacího komplexu 39 Vesmírného střediska J. F. Kennedyho, poprvé na špici nosné rakety Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX. V tuto chvíli je let OTV-5 druhým nejkratším v historii. Zatím ale každá mise tohoto raketoplánu byla delší, než ta předchozí. Pokud U. S. Air Force dodrží toto pravidlo, tak bezpilotní raketoplán nepřistane dříve, než 25. srpna 2019. Mise OTV-4 totiž trvala 717 dní a 20 hodin.

TIP: Přísně tajný raketoplán X-37B přistál po 718 dnech strávených ve vesmíru

O nákladu a programu letu OTV-5 jako obvykle není známo téměř nic. Podle dostupných informací by měl raketoplán testovat technologie pro budoucí kosmické lodě. Rovněž měl vynést několik malých satelitů. Nezasvěcení diváci budou i nadále dostávat jen střípky informací o tomto zajímavém projektu a uzavírat sázky na to, kdy asi Boeing X-37B zase přistane.

U. S. Air Force