Také Čína se pokusí změnit trajektorii vesmírného objektu: Cílem je 40metrový meteoroid

09.12.2022 - Martin Reichman

Čína se chystá zahájit svou první testovací misi planetární obrany o rok dříve, než původně plánovala. Cílem je 40metrový meteoroid

Zatímco americká NASA si již změnu trajektorie vesmírného objektu úspěšně vyzkoušela v rámci mise sondy DART, Čína má podobný pokus teprve před sebou. Cílem čínské mise je 40 metrů velký meteoroid 2020 PN1. Podobně jako v případě sondy DART půjde o pokus změnit trajektorii vesmírného objektu pomocí řízeného nárazu. Na rozdíl od NASA ale CNSA plánuje dvojjedinou misi.

Efekt nárazu sondy DART do planetky Dimorphos potvrdilo pozorování Hubbleova teleskopu, a také pozorování mnoha pozemních observatoří. Skutečně detailní pohled na účinky srážky nám ale poskytne až evropská sonda Hera, která má k planetce Dimorphos zamířit v roce 2024. Čína plánuje náraz i mapování zvládnout během jedné společné mise.

Původní plány CNSA počítaly se startem impaktoru v průběhu roku 2026, nyní se ale zdá, že se dočkáme výrazně dříve. Nově by měla čínská sestava – impaktor a monitorovací sonda, do vesmíru zamířit již v roce 2025. Původně plánovanou nosnou raketu Dlouhý pochod 3B má nahradit výkonnější verze Dlouhý pochod 5.

TIP: Srážka s planetkou Dimorphos dopadla úspěšně: Sonda změnila její trajektorii

Podobně jako u mise DART, bude impaktor shromažďovat a odesílat data před srážkou, zatímco druhá část sestavy bude mapovat její výsledky. Cílem mise je změna trajektorie o tři až pět centimetrů, což má podle čínských vědců změnit výslednou trajektorii o 1 000 kilometrů. Pro Zemi nepředstavuje meteoroid 2020 PN1 žádné nebezpečí. Mise má hlavně otestovat možnosti pro případ hrozícího střetu s jiným vesmírným objektem.