Tank PzKpfw II: I přes výkonný kanón rychle zastaral

Školní a cvičné vozidlo PzKpfw II disponovalo na rozdíl od svého předchůzce Pz I kanónem ráže 20 mm a vzniklo v celé řadě modifikací




Německý tank Pz II představoval přechodný model, jehož prostřednictvím se mělo překlenout období do  zavedení vyvíjených středních Pz III a IV. Vyzbrojovací úřad v roce 1934 rozhodl o vytvoření školního a cvičného vozidla PzKpfw II, na kterém po zkouškách prototypů pracovaly firmy MAN (podvozek) a Daimler-Benz (korba).

Disponoval 20mm kanónem a kulometem MG 34 a dostal motor o výkonu 95 kW. Aby vývoj tanku pokračoval co nejrychleji, vycházeli konstruktéři z podvozku Pz I, ale i tak vývoj trval déle, než německé velení předpokládalo. V letech 1936– 1937 vyprodukovaly továrny sérii B s vylepšeným podvozkem, výkonnějším motorem a silnějším předním pancířem.

Jelikož však problémy s pojezdovým ústrojím neustávaly, další modifikace Ausf. C dostala místo malých pojezdových kol pět nezávisle zavěšených kol s odpruženými listovými pery. V roce 1938 vyšly z továren verze D a E se zdokonaleným podvozkem, který sice tanku umožňoval na silnici dosahovat vyšší rychlosti, ale v terénu se naopak pohyboval pomaleji než předešlé typy.

PzKpfw II Ausf.F

  • Osádka: 3 muži
  • Hmotnost: 10 tun
  • Délka: 4,64 metru
  • Šířka: 2,30 metru
  • Výška: 2,02 metru
  • PancéřováníÍ: do 35 mm
  • Pohonná jednotka: zážehový Maybach HL 62 TRM
  • Výkon motoru: 104 kW
  • Max.rychlost: 65 km/h
  • Hlavní výzbroj: 20mm kanón
  • Vedlejší výzbroj: 7,92mm kulomet 

Poslední sériová modifikace F se vyznačovala zesíleným pancéřováním na čelní straně korby. I když v době svého vzniku představoval jeho kanón účinnou a dostačující zbraň, velmi rychle zastaral. Z jednotlivých variant Pz II vznikala postupně různě upravená vozidla. Schwimmpanzer II byl vybavený plováky a lodním šroubem a měl se účastnit invaze do Británie.

Dále konstruktéři vytvořili tahače, mostní, ženijní a průzkumné tanky. Velmi zajímavou úpravu představoval plamenometný tank Flammpanzer II Flamingo. Na podvozek „dvojky“ se také lafetovaly výkonnější kanóny, čímž vzniklo například samohybné dělo Marder (Kuna) nebo samohybná houfnice Wespe (Vosa). 

  • Zdroj textu

    Válka REVUE SPECIÁL Svět tanků

  • Zdroj fotografií

    Wikipedia


Další články v sekci