Téměř každý sedmý člověk na světě zřejmě prodělal lymskou boreliózu

16.06.2022 - Stanislav Mihulka

Lymská borelióza je dalece nejčastější infekce přenášená klíšťaty. Podle rozsáhlé čínské studie je nejpostiženějším regionem střední Evropa

<p>Klíšťata zřejmě nakazila boreliózou každého sedmého člověka na světě. Vyplývá to z rozsáhlé studie čínských vědců. <em>(foto: Pixabay, CC0)</em></p>

Klíšťata zřejmě nakazila boreliózou každého sedmého člověka na světě. Vyplývá to z rozsáhlé studie čínských vědců. (foto: Pixabay, CC0)

Nejběžnějším onemocněním, které přenášejí klíšťata, je lymská borelióza. Jejími původci jsou bakterie rodu Borrelia  ze skupiny spirochet. Přenášejí ji dospělá klíšťata i jejich mladší vývojová stádia. Přenos borelií probíhá uvolňováním infikovaných slin klíštěte do těla hostitele během sání krve, a to po 24 hodinách od přisátí. Onemocnění lze ve většině případů zvládnout antibiotiky, může ale spouštět i velmi nepříjemné komplikace, včetně postižení nervové a kardiovaskulární soustavy, případně dlouhodobé následky.

Tým čínských odborníků nedávno zveřejnil v časopise BMJ Global Health studii s rozsáhlým záběrem, která zkoumala promoření touto záludnou chorobou v rámci celé planety. Během výzkumu čínští vědci zpracovali data z předchozích 89 studií. Jde o doposud nejrozsáhlejší a také nejnovější výzkum na toto téma. Výsledky nás příliš nepotěší.

Borelióza ve světě

Stopy infekce boreliemi v podobě protilátek byly nalezeny u 14,5 procenta lidí z téměř 160 tisíc testovaných po celém světě. Ze všech sledovaných oblastí planety nejhůře dopadla střední Evropa. Boreliemi tu bylo nakaženo zhruba 20 procent obyvatel. Nejvíce ohroženou skupinou jsou přitom středoevropští muži starší 50 let, kteří žijí na venkově. Následuje východní Asie s 15,9 procenty infikovaných, západní Evropa s 13,5 procenty a východní Evropa s 10,4 procenty. Nejnižší výskyt boreliózy byl objeven u obyvatel Karibiku, kde se s touto chorobou setkalo jen asi 2 procenta lidí.

TIP: Nová léčba brání chronickým projevům obávané lymské boreliózy

Špatnou zprávou je, že se podle autorů studie za posledních 12 let výskyt lymské boreliózy prakticky zdvojnásobil. Jako možné příčiny uvádějí delší a sušší léta v důsledku oteplování planety, přesuny živočichů a častější kontakty s domácími mazlíčky. S klíšťaty se nejčastěji dostávají do styku lidé, kteří jsou v pravidelném kontaktu se zvířaty, zejména pak se psy nebo ovcemi.