Teorie o možném životě v oblacích Venuše se hroutí: Podle vědců v ní není dost vody

30.06.2021 - Stanislav Mihulka

V atmosféře Venuše je podle vědců tak málo vody, že by tam žádné pozemské organismy neměly šanci přižít…

<p>Data sond, které zkoumaly Venuši ukazují, že v její atmosféře je několiksetkrát méně vody, než kolik potřebují i ty nejodolnější pozemské organismy. </p>

Venuše je pekelný svět. Je to ale také planeta velmi podobná Zemi a navíc je příjemně blízko. Na povrchu Venuše jsou sice zcela nesnesitelné podmínky, ale v její atmosféře by to alespoň podle tradičních představ mělo být pro případné organismy podstatně lepší. Loni v létě se navíc objevily později vyvrácené zvěsti o fosfanu v atmosféře Venuše, které dočasně zvýšily šance, že by tam mohl existovat život.

Teď ale přichází vyloženě studená sprcha. Chris McKay, astrobiolog NASA z centra Ames Research Center, a jeho kolegové detailně analyzovali atmosféru Venuše. Podle jejich závěrů je v její atmosféře tak málo vody, že by v ní nepřežily ani ty nejvíce suchu odolné mikroorganismy, jaké na Zemi známe.

Život v oblacích?

Vědci vycházeli z dat sond, které prolétly atmosférou Venuše a proměřily teplotu, vlhkost a tlak v těžkých mračnech kyseliny sírové, které obklopují Venuši. Z jejich výsledků vyplynulo, že v atmosféře Venuše je několiksetkrát méně vody, než kolik potřebují i ty nejodolnější pozemské organismy.

TIP: Pekelné dvojče Země: Venuše je možná Zemi podobnější, než se zdálo

Venuše ale není jediný svět ve Sluneční soustavě, v jehož atmosféře by teoreticky mohl existovat život. Pokud jde o vodu, je podle McKaye v tomto směru mnohem slibnější Jupiter. Přinejmenším jedna vrstva mohutné atmosféry tohoto plynného obra obsahuje tolik vody, že by to uspokojilo nároky pozemských organismů. Jupiter má ale zase jiná úskalí, například tvrdé ultrafialové záření. Každopádně budeme muset jeho atmosféru detailně prozkoumat, abychom se dozvěděli víc o podmínkách pro případný život.