Trik proti globálnímu oteplování: Letecké palivo vyrobené z oxidu uhličitého

29.12.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Provoz letadel poháněných palivem z oxidu uhličitého by nezvyšoval emise uhlíku.</p>

Vědci pokračují v hledání způsobů, jak snížit množství oxidu uhličitého emitovaného do atmosféry. Jedním z odvětví, které je v jejich hledáčku, je letecký průmysl, který produkuje přibližně 12 % emisí oxidu uhličitého souvisejícího s dopravou.

Tým britských a saúdskoarabských vědců nedávno přišel s postupem, jehož cílem je uhlíkově neutrální letecké palivo. Jde o výrobu leteckého paliva z oxidu uhličitého a dalších přísad. Oxid uhličitý z ovzduší se smíchá s vodíkem a kyselinou citronovou. Na tuto směs pak působí katalyzátor ze železa s příměsí manganu a draslíku, při teplotě 350 °C.

TIP: Aerolinky Virgin Atlantic podnikly první komerční let s ekologickým palivem

Popsaný proces oddělí v molekulách CO2 atomy uhlíku od atomů kyslíku, které se poté spojí s atomy vodíku. Výsledkem tohoto procesu je podle vědců kapalné tryskové palivo. Vedlejšími produkty procesu mají být molekuly vody a některé další látky – především ethen a propen, což jsou zase zajímavé suroviny pro petrochemický průmysl, které se dnes získávají z fosilních surovin, především ze zemního plynu a ropy.

Tímto způsobem vyrobené letecké palivo je podle vědců uhlíkově neutrální, protože jeho spálením se uvolní prakticky stejné množství oxidu uhličitého, jaké bylo použito k jeho výrobě. Vědci také zdůrazňují, že jejich proces je levnější než jiné konkurenční metody používané k výrobě leteckého paliva přeměnou vodíku – hlavně proto, že spotřebovává méně elektřiny.