Boeing 747 od Virgin Atlantic letěl s palivem z recyklovaných ocelárenských plynů
Letecká společnost Virgin Atlantic v roce 2011 oznámila, že plánuje při svých letech používat ekologické palivo, které získá recyklací odpadních plynů z oceláren. Pak na tom nějaký čas pracovali a v roce 2016 uskutečnili první zkušební let s takovým palivem.
Ve středu 3. října 2018 konečně došlo na první komerční let. Majestátní Boeing 747 v barvách Virgin Atlantic letěl z Orlanda na Floridě do Londýna, a přitom měl v nádržích jako součást palivové směsi kerosen s recyklovaným uhlíkem. Tento kerosen byl přitom na mezinárodní úrovni povolen jako palivo pro letecké motory letos v dubnu.
TIP: Biolétání: Qantas uskutečnil první let z USA do Austrálie na biopalivo
Průmyslový partnerem projektu, který zodpovídá za výrobu paliva s recyklovaným uhlíkem je společnost LanzaTech. Palivo dělají tak, že nejprve zachycují odpadní ocelárenské plyny, které jsou bohaté na uhlík. Pak je s použitím živých bakterií fermentují na etanol, který následně díky speciálnímu katalyzátoru zbaví molekuly vody. Tím vznikne uhlovodíkové palivo, které lze spalovat prakticky bez vzniku sazí.
PNNL, LanzaTech
VědaTechnologie pro dálkový průzkum LiDAR odhalila pozůstatky intenzivně osídlené krajiny dávné kultury Casarabe, v dnešní západní Amazonii. (foto: German Archaeological Institute, H. Prümers, CC BY 4.0)
PřírodaStřední Amerika
Asi nejobvyklejší (resp. nejsnáze množitelná a dostatečně barevná) rybka začátečníků je „paví očko“, „mečovka“ nebo „plata“. Právě ve středoamerických vodách žijí rozličné druhy snadno živorodých rybek, z nichž akvaristé vyšlechtili desítky či stovky barevných i tvarových variant.
Paví očko, gupka, čili živorodka duhová (Poecilia reticulata) žije ve sladké i brakické vodě a nejen díky tomu je velmi tolerantní ke kvalitě vody v akváriu. (foto: Shutterstock)