Trojice satelitů SWARM objevila zvláštní magnetické vlny v nitru Země

24.05.2022 - Stanislav Mihulka

Evropská konstelace Swarm potvrdila existenci dlouho předpokládaných magnetických vln v oblasti zemského jádra

<p>Konstelace satelitů Swarm</p>

Konstelace satelitů Swarm

Sopečné erupce a zemětřesení nám až příliš často připomínají, že hlubiny naší planety nejsou klidným a tichým místem. Ve skutečnosti se tam toho děje mnoho, ale o řadě dějů k nám na povrch neproniknou téměř žádné informace. Velmi cennou službu nám v tomto směru prokazuje trio evropských satelitů mise Swarm.

Tyto tři naprosto shodné sondy měří signály pocházející ze zemské kůry, oceánů, ionosféry, magnetosféry, a také magnetické signály, které přicházejí ze zemského jádra. Je to jediná dnes dostupná metoda, která dokáže zajistit reálný přístup hluboko do středu Země. Potvrzuje to i nedávný pozoruhodný objev nového typu magnetických vln, z oblasti vnějšího jádra.

Sedmileté vlny

Pro odborníky jde o záhadu – objevené magnetické vlny mají periodu sedm let a šíří se západním směrem rychlostí zhruba 1 500 kilometrů za rok. „Geofyzici už dlouho předpokládají existenci takových vln. Domnívali se ale, že se objevují v mnohem větším časovém měřítku, než jaké ukazuje náš výzkum,“ vysvětluje Nicolas Gillet z francouzské Université Grenoble-Alpes.

TIP: Cesta k jádru: Jaké podmínky panují v samém středu Země?

Pokud jde o samotný výzkum, Gillet vysvětluje: „Zkombinovali jsme satelitní měření trojice Swarm, a také dřívější pozorování německé mise Champ a dánské mise Ørsted, s počítačovým modelem tvorby zemského magnetického pole, abychom vysvětlili pozorovaná data – a výsledkem je tento náš objev.

Pochopení souvislostí kolem geomagnetického pole Země je pro nás velmi důležité. Toto pole je náš štít před vražedným slunečním a kosmickým zářením a měli bychom ho co nejlépe poznat.