Evropské satelity Swarm mapují magnetické pole pozemských oceánů

16.04.2018 - Stanislav Mihulka

Oceány Země generují vlastní magnetické pole. Je velmi slabé, ale stojí za to ho prozkoumat

<p>Digitální mapa magnetického pole pozemských oceánů</p>

Digitální mapa magnetického pole pozemských oceánů

Lidé většinou znají magnetické pole Země, které vyrábí naše kovové planetární jádro. Mnohem méně známé je magnetické pole generované našimi oceány. Týká se to i odborníků, kteří by se o něm rádi dozvěděli víc.

Evropská kosmická agentura ESA poslala na oběžnou dráhu tři identické satelity programu Swarm. Od roku 2013 mapují záhadné magnetické pole, které vytvářejí oceánské proudy. Výsledkem jejich práce je digitální 3D mapa, která ukazuje magnetické pole kolem Země i jeho změny v čase.

Magnetické pole zrozené v oceánech

Příspěvek oceánů k udržování magnetického pole Země je sice nevelký, ale nezastupitelný. Sůl ve slané vodě vede elektrický proud. A voda oceánů nebývá klidná, ale pohybuje se v masách po povrchu planety. Přitom generuje magnetické pole.

TIP: Překvapivý objev: Planeta Mars má podivuhodný magnetický ohon

Ve výšce, kde planetu obíhají satelity Swarm, dosahuje magnetické pole pozemských oceánů hodnot asi 2-2,5 nanotesla. To je asi dvacettisíckrát méně, než globální magnetické pole planety. Přesto se výzkumem magnetického pole oceánů dozvídáme cenné informace o oceánech i magnetických polích planet.

• Zdroj fotografií: ESA/Planetary Visions