U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají dvě kamenné planety s atmosférou

Necelých 40 světelných let od Země se nacházejí minimálně dvě kamenné planety podobné Zemi nebo Venuši

22.07.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomové před pár měsíci objevili hned tři potenciálně obyvatelné planety u červeného trpaslíka TRAPPIST-1 ze souhvězdí Vodnáře. Jde o naprosto pozoruhodný planetární systém.

Tři planety podobné Zemi u červeného trpaslíka

TRAPPIST-1 je ultrachladný červený trpaslík spektrální třídy M o hmotnosti pouhých 8 procent Slunce a velikosti 11 procent Slunce. Přesto kolem něj obíhají, dost těsně u sebe, hned tři planety velice podobné Zemi. Jejich oběžné dráhy jsou sice mnohem bližší hvězdě, než je oběžná dráha Země, protože ale TRAPPIST-1 září mnohem méně než Slunce, podmínky by na těchto planetách teoreticky mohly být příznivé pro život našeho typu.

Hned vzápětí po objevu se astronomům naskytla unikátní možnost k pozorování, když přes koutouč trpaslíka přecházely hned dvě z těchto planet najednou. Badatelé použili Hubbleův vesmírný dalekohled a s jeho pomocí sledovali nepatrné změny záření trpaslíka při těchto přechodech.

TIP: Astronomové objevili obří exoplanetu o velikosti Jupiteru a hmotnosti Saturnu

Z pečlivých analýz změn záření dospěli vědci k názoru, že dvě planety ze tří v systému TRAPPIST-1, které prošly přes kotouč hvězdy, mají silnou vrstvu atmosféry. Taková atmosféra blokuje některé typy záření, což lze zjistit z dat Hubbleova dalekohledu. Vědci dále vyvozují, že musí jít o kamenné planety, které jsou podobné Zemi nebo Venuši. Teď budou zjišťovat, jaký typ atmosféry by tyto planety mohly mít.

ESO / M. Kornmesser / N. Risinger